Volledig scherm
Hans Nijenhuis en Paul van den Bosch © AD

Kerstgroet van onze hoofdredactie

Over OnsBeste lezer, 
Op onze redactie hangt de voorpagina van woensdag 2 januari 2019 op posterformaat. Op de foto loopt een moeder hand in hand met haar kindje tussen rondvliegend ­gloeiend as op de boulevard van Scheveningen. Den Haag is op oudejaarsnacht aan een ramp ontsnapt. Zo begonnen we het jaar. En sindsdien hebben wij het gevoel dat de grote nieuwsonderwerpen elkaar in 2019 zonder pauze opvolgden.

Is er meer nieuws dan vroeger of communiceren wij anders en vooral sneller met elkaar?

In onze cijfers zien wij in elk geval dat steeds meer mensen in nieuws zijn geïnteresseerd. Het AD (het aanbod van deze krant, AD.nl, app, nieuwsbrieven, video) liet in 2019 stijgende ­cijfers zien. Het aantal digitale abonnementen groeit aanzienlijk. Dat stemt tot optimisme over ons vak dat door sommigen weleens voor dood wordt verklaard. We proberen u dan ook te bereiken op een manier die bij u past. En die is voor ­ieder van u misschien anders.

Neem sport. AD Sportwereld is nog steeds een van de meest gewaardeerde onderdelen van onze krant. Maar wie een eredivisiedoelpunt meteen wil zien, krijgt van ons de beelden via zijn telefoon binnen vijf minuten nadat het doelpunt ­gemaakt is. Goal alert, probeer ’t maar eens. Ook van buitenlands voetbal, de Formule 1 en tal van andere sporten hebben we in samenwerking met partners samenvattingen. Hetzelfde medium, ander platform, ander tempo. Maar vanuit dezelfde AD-principes gemaakt: betrouwbaar, helder, altijd gericht op mensen en altijd dichtbij, wat voor onze regionale lezers zelfs letterlijk het geval is.

Daarom was voor ons een ander onderzoekscijfer uit 2019 heel belangrijk. Jongeren noemden in tegenstelling tot voorgaande jaren niet langer sociale media als belangrijkste nieuwsbron. Ze wenden zich nu allereerst tot de media die heel lang als ‘traditioneel’ zijn weggezet. ­Traditioneel, als in ouderwets. Maar in de wereld van fake news en rookgordijnen staat dat traditionele steeds meer voor betrouwbaar. Een vertrouwd baken in een onrustige nieuwswereld die geen pauze kent. Op papier en digitaal. In tekst en in bewegend beeld.

Net als in het afgelopen jaar zullen wij er in 2020 met al onze redacteuren alles aan doen dat vertrouwen niet te beschamen. Maar allereerst wensen wij u aangename feestdagen toe, met fijne gesprekken om te voeren en mooie verhalen om te lezen.

Hans Nijenhuis, Hoofdredacteur AD

Paul van den Bosch, Hoofdredacteur AD Regio

Live Voetbal

home logo FC UtrechtUTR
20:00
ADO Den HaagADO
away logo