Volledig scherm
Hans Nijenhuis. Foto ANP

Waarom journalisten zich druk maken om aanbiedingen in webshops

Over OnsJa, natuurlijk is er belangrijker nieuws dan Black Friday. Maar als we ons publiek kunnen helpen de beste deals te vinden - en de slechtste te vermijden - dan doen we dat met plezier.

Beste abonnee, dit is alweer de derde aflevering van de maandelijkse nieuwsbrief waarin we u bijpraten over wat er op de redactie gebeurt.
En we kunnen er niet om heen: overal op de site en de krant staan advertenties over Black Friday. Het uit Amerika overgewaaide koopjesfestijn. U kunt ervan genieten, of juist een hekel aan hebben. Het kan u koud laten of u kunt op koopjesjacht gaan. Maar wat niemand wil is: teveel betalen.
En hoe weet je zeker dat een door een webshop geclaimde spectaculaire aanbieding wel écht een aanbieding is? Daarom bieden we hulp, in samenwerking met de tech-website Hardware Info. Op basis van data uit hun prijsvergelijker verzamelen wij aanbiedingen waarbij de prijs minstens 12,5% lager is dan de laagste prijs vorige week. En we doen zélf een check of producten de afgelopen drie maanden niet toevallig voor het aanbiedingsbedrag (of minder) verkrijgbaar zijn geweest. Daar heb je wat aan.

Is dit journalistiek?
Nou, we zijn er om u te informeren, te vermaken en te helpen, en dat laatste doet dit zeker. Ons Black Friday dossier wordt dezer dagen heel goed gelezen. Helpen hoort ook bij een krant. Vroeger gebeurde dit vooral met rubrieken en speciale bijlagen. Doen we nog steeds trouwens. Leest u de recensies van auto's wel eens? Of de adviezen van  Joost Prinsen? Online kan het nog veel actiever.

Da’s leuk, zult u misschien zeggen, maar hebben jullie daar eigenlijk wel verstand van? Niet genoeg, geef ik onmiddellijk toe. De meeste mensen weten heel veel van een paar onderwerpen, journalisten weten een beetje van heel veel onderwerpen. Daarom gaan we ook altijd te rade bij mensen die het wel kunnen weten: bronnen. Bij een journalistiek verhaal zijn dat allereerst de mensen in het nieuws zelf, maar ook ooggetuigen en deskundigen. Voor een dossier zoals we dat nu rondom Black Friday hebben opgezet zijn we te rade gegaan bij de professionals van Tweakers en Hardware Info, specialistische sites die over een testlab beschikken en op verantwoorde wijze producten testen, vergelijken en analyseren. Ja, zij krijgen wel eens spullen door fabrikanten opgestuurd om te testen. Maar nee,  zij worden nooit door die fabrikanten betaald om te schrijven. 

Het is de zoveelste samenwerking waarmee we proberen AD.nl waardevoller voor u te maken.
Met Ziggo laten we samenvattingen van buitenlands voetbal en Formule 1 zien, met Fox sinds een paar weken ook Nederlands betaald voetbal, met de Universiteit van Nederland en het maandblad The New Scientist maken we onze wetenschapsjournalistiek completer, en zo verder. Kan intussen het overgrote deel van de redactie doen waar we het beste in zijn: uitzoeken wat er is gebeurd en uitleggen waarom.