Volledig scherm
Pieter van Geel biedt het rapport aan aan minister Van Nieuwenhuizen. © Willem Hollemans Fotografie

Advies aan minister: voorlopig geen verdere groei vluchten Eindhoven Airport

Het aantal starten en landingen op Eindhoven Airport mag de komende jaren niet verder groeien dan de 41.500 die naar verwachting eind dit jaar bereikt worden. Dat is een van de ‘knoppen’ die Eindhoven heeft om de geluidbelasting te verminderen. 

Dat staat in het advies dat oud-staatssecretaris Pieter van Geel vanochtend heeft aangeboden aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. Volgens Van Geel moet de komende jaren vooral ingezet worden op het terugdringen van die geluidbelasting. In 2030 moet dat met 30 procent zijn afgenomen ten opzichte van de huidige situatie. 

,,Ik pleit voor een koerswijziging van 180 graden’’, zegt Van Geel in zijn advies; het resultaat van maandenlang overleg in het kader van de Proefcasus Eindhoven Airport. ,,Stel een scherp handhaafbaar doel voor de geluidbelasting en kijk vervolgens welk aantal vluchten daarbij past. Bij een verdere vermindering van de geluidbelasting dan de gestelde norm kan de luchthaven groeipotentieel ‘verdienen’. Zo beloon je het inzetten van schone en stillere vliegtuigen.’’ 

Randen van de dag

Van Geel pleit verder voor het verminderen van vluchten aan de randen van de dag en de inzet van schonere en stillere vliegtuigen. In zijn advies aan de minister stelt Van Geel dat er geen geplande vluchten vanaf 23.00 uur meer mogen plaatsvinden. Nu nog mag een beperkt aantal vliegtuigen na dat tijdstip landen op Eindhoven Airport.

Ook komt uit de proefcasus naar voren dat de Brainport-regio een schone taak wacht bij het ontwikkelen van technologische innovaties, onder meer op het gebied van duurzame brandstoffen en energiedragers. ,,Zet de talenten en de knappe koppen van de regio in om de luchthaven en de luchtvaart te verduurzamen’’, aldus Van Geel. Om een structurele bijdrage te leveren aan de klimaatdoelstelling, kan de luchthaven een koppositie nastreven als het gaat om de inzet en stimulering van duurzame brandstoffen. ,,Creëer een Klimaatfonds waarmee je de compensatie van de CO2-emissie via regionale compensatieprojecten kunt betalen. Het fonds kun je ook inzetten om de productie en inzet van duurzame brandstoffen in de ontwikkelfase te stimuleren.’’

De gemeenten en de provincie, samenwerkend in de ‘stuurgroep Eindhoven Aiport na 2019' kunnen tot 15 juli bij de minister reageren op het advies. Van Nieuwenhuizen neemt die reactie vervolgens mee in het besluitvormingsproces met betrekking tot de toekomstige ontwikkeling Van Eindhoven Airport, zo laat ze aan de kamer weten. Ondertussen start zij wel het traject op voor een nieuwe medegebruiksvergunning. De huidige loopt eind dit jaar af. 

Kamermeerderheid

Begin vorige maand tekende zich al een meerderheid in de Tweede Kamer af tegen een verdere groei van Eindhoven Airport. Vanmiddag wordt in het Evoluon het advies aan de media toegelicht, vanavond gebeurt hetzelfde maar dan aan alle belanghebbenden die betrokken zijn geweest bij de proefcasus.   '

Politieke partijen reageren overwegend positief op het rapport. ,,Uitstekend advies van Pieter van Geel: laat Eindhoven Airport niet verder groeien’’, twittert Jan Paternotte van D66. Coalitiepartner Eppo Bruins (ChristenUnie) vindt het ‘goed dat omwonenden centraal staan’ in het rapport. Hij is ook tegen verdere groei van de luchthaven.

Oppositiepartij GroenLinks ziet in het advies een bevestiging dat er een trendbreuk is in het luchtvaartdebat. De commissie zet het beperken van de geluidsoverlast, de luchtvervuiling en de gevolgen voor het klimaat ‘op de eerste plaats, in plaats van het oude groei-mantra’. Lammert van Raan van de Partij voor de Dieren vindt dat met het rapport ‘de logische stap naar krimp is gezet’.