Volledig scherm
Archieffoto: Resten van de MH17 liggen bij een verlaten wegblokkade vlakbij Nikishyne, ter noordwesten van Grabovo © ANP

Afspraken over veiligheid luchtruim vóór MH17 blijven geheim

De afspraken die de Nederlandse overheid een jaar vóór het neerhalen van MH17 met luchtvaartmaatschappijen heeft gemaakt over luchtvaartveiligheid blijven geheim. Het kabinet schrijft vandaag aan de Tweede Kamer dat Kamerleden de afspraken alleen op voorwaarde van vertrouwelijkheid mogen inzien.

Quote

De in 2013 gemaakte afspraken hadden geen relatie met de veiligheid van het luchtruim in Oost-Oekraïne

In antwoorden op Kamervragen van CDA-Kamerleden Pieter Omtzigt en Martijn van Helvert schrijven de verantwoordelijke bewindspersonen dat de afspraken ‘algemeen van aard zijn’. ,,De in 2013 gemaakte afspraken hadden geen relatie met de veiligheid van het luchtruim in Oost-Oekraïne”, schrijven zij.

CDA-Kamerlid Omtzigt is teleurgesteld in het antwoord. ,,Ik had het goed gevonden als zoveel mogelijk documenten openbaar zouden zijn gemaakt."

Hij en Van Helvert wilden begin van de zomer weten welke afspraken er in 2013 zijn gemaakt om te zien of de afspraken ook zijn nagekomen. Toen vlucht MH17 op 17 juli 2014 werd neergehaald boven het oosten van Oekraïne, waarbij alle 298 inzittenden omkwamen, waren er al signalen dat het luchtruim boven het land onveilig was. De Kamerleden willen weten hoe het kan dat ook de KLM daar nog vloog.

Lessen

Pas begin 2016 hoorde de Tweede Kamer dat die afspraken destijds zijn gemaakt en dat die na de MH17-ramp zijn geactualiseerd. ,,Alleen als wij de oude én nieuwe afspraken kennen, kunnen we beoordelen of er lessen getrokken zijn uit de MH17”, stelt CDA-Kamerlid Omtzigt. Hij vindt het vreemd dat in het uitgebreide MH17-rapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) niets te vinden is over de afspraken tussen overheidsdiensten en vliegmaatschappijen.

Omzigt toonde zich vorige maand nog verbolgen dat de antwoorden van het kabinet zo lang op zich lieten wachten. Eerdere vragen van het Kamerlid over hetzelfde onderwerp bleven onbeantwoord omdat het kabinet verwees naar vragen die Omtzigt later stelde. In de beantwoording van vandaag zegt het kabinet de vragen ‘zo snel mogelijk’ te hebben beantwoord en dat het al in 2016 een volledig beeld heeft gegeven van de uitwisseling van informatie tussen overheid en luchtvaartmaatschappijen.