Autoloze zondag: serieuze optie door stikstofcrisis

Het kabinet bekijkt of een maandelijkse autoloze zondag een oplossing is voor de stikstofcrisis. Ook een algemene snelheidsverlaging op alle snelwegen naar 100 kilometer per uur is een maatregel die het kabinet op dit moment onderzoekt.

Volledig scherm
Premier Mark Rutte, afgelopen vrijdag na de ministerraad. © ANP

Dat melden Haagse ingewijden aan deze krant. Het kabinet laat op dit moment uitrekenen hoeveel stikstofruimte bepaalde onorthodoxe maatregelen opleveren. Met die maatregelen wil het kabinet al op hele korte termijn ruimte maken voor woningbouwprojecten, die nu nog stilliggen door de stikstofimpasse.

Het gaat om een lijst met zo’n twintig maatregelen die zijn aangedragen door ambtenaren en coalitiepartijen. Van de stikstofbesparende maatregelen op de lijst zullen er een paar de eindstreep halen, zo is de verwachting. Het kabinet wil aanstaande vrijdag bekend maken welke maatregelen dat zijn.

  1. Pensioenen moeten niet nóg onzekerder worden
    commentaar

    Pensioenen moeten niet nóg onzekerder worden

    Het is maar een theoretische exercitie, benadrukken betrokkenen. Toch laten vakbonden, werkgeversorganisaties en minister Koolmees (Sociale Zaken) een plan voor een nieuw pensioenstelsel doorrekenen, waarbij pensioenen veel minder afhankelijk zijn van de rente. Nadeel is echter dat werknemers daarvoor in de plaats minder zekerheid krijgen over wat ze straks op hun oude dag ontvangen bovenop hun AOW. Daar moet niet te lichtzinnig over worden gedacht.
  1. Laat zielige houding varen en kijk eens naar wat de EU ons oplevert
    Opinie

    Laat zielige houding varen en kijk eens naar wat de EU ons oplevert

    In zijn commentaar (20-2) stelt Hans van Soest dat Rutte 'zijn poot stijf moet houden' en dat het gat tussen wat we aan de EU afdragen en er binnenkomt niet groter moet worden. Nederland gaat weer in de zielige en ferme stand als het over bijdragen aan de EU gaat. Het past in de huidige stemming waar alles wat met de EU te maken heeft kritisch wordt bekeken en het begrip solidariteit bijna uit het vocabulaire van de Nederlander is verdwenen. Want het is toch niet zo gek dat het op één na rijkste land van de EU meer betaalt dan armere lidstaten? Veel belangrijker is dat we niet alleen moeten kijken naar uitgaven aan de EU, maar ook naar wat de EU ons in economische zin oplevert. Wetenschappelijke onderzoeken laten steeds zien dat Nederland tot de top-profiteurs behoort. In het onlangs verschenen rapport Estimating economic benefits of the Single Market for European countries and regions zijn de opbrengsten van de interne markt weer eens op een rijtje gezet.