Volledig scherm
© ANP XTRA

Belastingdienst laat schulden verjaren en kan naar centen fluiten

De Belastingdienst heeft in een nog onbekend aantal gevallen belastingschulden laten verjaren. De bedragen die de fiscus nog tegoed had, kunnen daardoor niet meer worden ingevorderd en zijn dus verloren voor de schatkist.

Een belastingschuld verjaart normaal na vijf jaar, tenzij de Belastingdienst een schriftelijke aanmaning of mededeling stuurt waarin de fiscus laat weten vast te houden aan het recht op betaling. Hoewel dit de praktijk is, is de Belastingdienst er onlangs achtergekomen dat niet alle schuldenaren op tijd zijn aangeschreven. ,,Het is ons gebleken dat dit niet altijd is gebeurd, door onduidelijkheden in de verdeling van interne verantwoordelijkheden”, schrijven de pas aangetreden staatssecretarissen van Financiën Hans Vijlbrief en Alexandra van Huffelen aan de Tweede Kamer. Tegelijkertijd gingen de invorderingsmaatregelen gewoon door, terwijl dat bij verjaring niet meer mag. 

Het ministerie van Financiën onderzoekt momenteel wat de precieze achtergrond is geweest voor de fout. Ook moet dan duidelijk worden hoe vaak is verzuimd verjarende schulden te ‘stuiten’, ofwel niet te laten verjaren, en hoeveel geld daardoor verloren is gegaan voor de schatkist. 

Langere wachttijden Belastingtelefoon

Vanaf komende zondag kunnen Nederlanders hun belastingaangifte over 2019 invullen. Wie voor vragen terecht wil bij de Belastingtelefoon zal rekening moeten houden met langere wachttijden, waarschuwen Vijlbrief en Van Huffelen. Hoewel de capaciteit maximaal wordt opgeschaald en er evenveel mensen aan de telefoon zitten als vorig jaar, zijn de veelal nieuwe medewerkers minder ervaren dan in 2019.

Daarnaast doet zich het fenomeen voor dat bellers ‘meer weerstand’ bieden tijdens gesprekken, aldus de staatssecretarissen: ,,Daarom kunnen bij de start van de campagne door een langere gemiddelde gesprekstijd mogelijk minder bellers geholpen worden. Dat kan langere wachttijden met zich meebrengen. Ondanks de goede voorbereiding op de aangiftecampagne, is dit een dusdanig grote operatie dat verstoringen niet uit zijn te sluiten”, schrijven zij.

Crisisorganisatie moet toeslagenaffaire oplossen

De staatssecretarissen maken daarnaast bekend dat er sinds deze week een crisisorganisatie is opgetuigd die de toeslagenaffaire gaat afhandelen. De belangrijkste taak voor dit nieuwe team is dat gedupeerde ouders compensatie krijgen en dat de communicatie en dienstverlening wordt verbeterd.

Duizenden ouders zitten momenteel nog altijd in spanning vanwege de vraag in hoeverre zij in aanmerking komen voor compensatie. Op 12 maart volgt duidelijkheid, blijkt uit de kabinetsbrief: dan komt de Adviescommissie Uitvoering Toeslagen, beter bekend als de commissie-Donner, met haar langverwachte verslag. Het ‘herstelbeleid’ zal meteen daarna ‘voortvarend’ ter hand worden genomen.

Om lessen te trekken uit de toeslagenaffaire en toe te werken naar een ‘menselijker systeem’, streeft het kabinet naar een nieuw stelsel waarin de huidige toeslagen worden vervangen. Hoe dat systeem eruit zou kunnen zien, wordt eind maart bekend. Dan verschijnt een onderzoek over de toekomst van het toeslagenstelsel, inclusief de reactie van het kabinet daarop.