Volledig scherm
Een oplaadpunt voor elektrische auto's. © ANP

Benzine- en dieselrijders draaien op voor klimaatplan

Benzine- en dieselrijders dreigen diep in de buidel te moeten tasten om nieuwe miljardensubsidies voor elektrische auto’s te financieren. Zo moet er een ‘innovatietoeslag op bezit’ komen van 2 euro per maand per auto. Ook gaan de motorrijtuigenbelasting en de accijns op brandstof omhoog.

Die voorstellen krijgt het kabinet vandaag aangeboden door de partijen die de afgelopen maanden aan de mobiliteitstafel hebben onderhandeld over het klimaatakkoord. Het kabinet zit flink in haar maag met deze plannen.

Vooral de VVD voelt er niets voor om automobilisten op een dergelijke manier op kosten te jagen. De liberalen hebben volgens ingewijden daarom voorgesteld om in plaats van de innovatietoeslag de nog in te voeren vliegtaks te verhogen van 7 naar 15 euro, zo blijkt uit een concept van de kabinetsreactie die deze site heeft ingezien.

Topoverleg binnen de coalitie over die reactie heeft gisteravond tot laat geduurd. In de conceptversie die toen nog op tafel lag, wordt ook het voorstel gedaan om de aanschafbelasting BPM te verhogen in plaats van de motorrijtuigenbelasting en de accijns. De verschillende voorstellen worden de komende maanden doorgerekend.

Subsidies

Het kabinet omarmt vandaag wél de doelstelling dat alle nieuw verkochte auto’s uiterlijk in 2030 geen CO2 meer mogen uitstoten. Om die omslag mogelijk te maken, wordt de komende jaren miljarden gestopt in subsidies voor elektrische auto’s.

Vooral voor goedkopere varianten van de elektrische auto komen flinke bedragen beschikbaar: wie in 2021 een elektrische wagen koopt van maximaal 40.000 euro krijgt 6.000 euro terug, staat in de tabel over het stimuleringsbeleid. Dit subsidiebedrag is lager voor iets duurdere auto’s. Vanaf een aanschafbedrag van 60.000 euro is er helemaal geen subsidie meer.

Het maximale subsidiebedrag van 6.000 euro op een aanschaf loopt na 2021 stapsgewijs terug, tot 2.200 euro in 2030. Tussen 2021 en 2024 betalen elektrische rijders bovendien helemaal geen BPM of motorrijtuigenbelasting.

In latere jaren bedraagt de aanschafbelasting een vast bedrag van 350 euro en klimt de motorrijtuigenbelasting stapsgewijs tot 45 procent van het tarief dat benzine- en dieselrijders moeten betalen. Daarnaast krijgen leaserijders met een elektrische auto van 50.000 euro of minder tot en met 2030 een verlaagde fiscale bijtelling.

Bekijk hier de video van de directeur van Greenpeace die niet blij is met het klimaatakkoord:

  1. Minister Grapperhaus zet speciaal team op intensivering beveiliging advocaten

    Minister Grapper­haus zet speciaal team op intensive­ring beveili­ging advocaten

    Naar aanleiding van de moord op de advocaat van kroongetuige Nabil B. is een speciaal team samengesteld onder regie van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) dat kijkt naar de beveiliging van advocaten. ,,Dit team heeft de bevoegdheden om de beveiliging en bewaking te activeren respectievelijk te intensiveren op een wijze die bescherming biedt tegen deze dreiging”, aldus minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid), die de moord op advocaat Derk Wiersum een ‘aanslag op de rechtsstaat’ noemt.