Vloggers met veel volgers en zogenoemde influencers lappen op uitgebreide schaal de regels voor reclame aan hun laars. Vaak vermelden ze niet of onduidelijk of ze geld of gratis producten krijgen voor hun internetfilmpjes over hun dagelijks leven, terwijl de Reclame Code Social Media & Influencer Marketing dat wel voorschrijft.
Volledig scherm
Vloggers met veel volgers en zogenoemde influencers lappen op uitgebreide schaal de regels voor reclame aan hun laars. Vaak vermelden ze niet of onduidelijk of ze geld of gratis producten krijgen voor hun internetfilmpjes over hun dagelijks leven, terwijl de Reclame Code Social Media & Influencer Marketing dat wel voorschrijft. © ANP

CDA: Behoed kinderen voor sluikreclame van vloggers

Het CDA wil kinderen beter beschermen tegen reclame en sponsoring op tv, YouTube en sociale media. Volgens de regeringspartij worden kinderen nu behandeld als ‘mini-consumenten’. Ook keert het CDA zich tegen het vervroegen van tv-programma’s die geschikt zijn bevonden voor kijkers vanaf 16 jaar van tien uur ’s avonds naar acht uur ’s avonds.