Volledig scherm
Pieter Omtzigt (CDA) © ANP

CDA’er Pieter Omtzigt wil antwoord op Kamervragen over MH17

CDA’er Pieter Omtzigt is verbolgen dat een aantal van zijn Kamervragen over de MH17 nog niet zijn beantwoord. Het kritische Kamerlid wil meer weten over de afspraken die in het verleden zijn gemaakt over vliegen over oorlogsgebieden, maar krijgt tot nu toe nul op het rekest.

Staatssecretaris Sharon Dijksma meldde in januari 2016 dat er al een jaar vóór het neerhalen van de MH17 in 2014 afspraken zijn gemaakt met luchtvaartmaatschappijen over het delen van informatie over onveilig luchtruim. Omtzigt heeft deze zomer gevraagd of hij die afspraken mag inzien.

In plaats van antwoord te geven laat het kabinet weten dat het zal reageren in een andere beantwoording van Kamervragen, vragen die Omtzigt samen met fractiegenoot Martijn van Helvert pas later heeft gesteld. ,,Dit heb ik nog nooit meegemaakt’’, aldus Omtzigt. De tweede brief met antwoorden had inmiddels al binnen moeten zijn, maar laat op zich wachten.

Afspraken inzien

Quote

Alleen als wij de oude én nieuwe afspraken kennen, kunnen we beoordelen of er lessen getrokken zijn uit de MH17

Pieter Omtzicht
Volledig scherm
Gereconstrueerde delen van rampvlucht MH17 © ANP

Omtzigt wil de afspraken graag inzien om te zien of die ook gevolgd zijn. De Nederlandse regering kreeg via de NAVO, via de organisatie voor veiligheid en samenwerking in Europa (OVSE) en via de diplomatieke dienst signalen dat het luchtruim boven Oekraïne zeer onveilig was. Toch vloog ook de KLM daar zelf nog op 17 juli 2017.

Eerder stuurde het kabinet een verslag over een diplomatieke bijeenkomst in de Oekraïnse hoofdstad Kiev, waar de vliegveiligheid werd besproken, niet direct naar de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV). Dat gebeurde pas nadat de OVV er vijf maanden later expliciet om vroeg, nadat onderzoeksprogramma Argos het bestaan van de memo onthulde. Volgens Omtzigt bleek deze memo later cruciaal voor de harde conclusie van het OVV rapport dat Oekraine haar luchtruim had moeten sluiten.

Ook over deze afspraken tussen luchtvaartmaatschappijen en de overheid staat niets in het OVV rapport. Omtzigt vraagt zich daarom af of de OVV deze afspraken wel ontvangen heeft.

Lessen getrokken

,,Het gebeurt vaker dat antwoorden over de MH17 niet uitblinken in helderheid’’, zegt Omtzigt. ,,Als het onderdeel is van het strafrechtelijk onderzoek snap ik dat, maar hiervoor geldt dat ze de afspraken rustig openbaar kunnen maken. Sterker nog: alleen als wij de oude én nieuwe afspraken kennen, kunnen we beoordelen of er lessen getrokken zijn uit de MH17.”

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu, dat over luchtvaart gaat, kan niet direct zeggen waarom Omzigt zo lang moet wachten. ,,Dat moet echt even uitgezocht worden”, stelt een woordvoerder. Volgens het ministerie van Veiligheid en Justitie, die de vragenstroom uit de Tweede Kamer coördineert, worden de antwoorden op de vragen die Omtzigt later stelde volgende week naar de Kamer gestuurd.

Volgens een woordvoerder werd er verwezen naar later ingediende Kamervragen omdat die vragen over hetzelfde terrein gaan. ,,Zodoende kan de beantwoording ook meer in samenhang geschieden.”