Volledig scherm
Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid. © ANP

Drankrijders harder aangepakt: lager promillage, hogere straffen

Het kabinet komt met een serie maatregelen om drankrijders harder aan te pakken. Zo gaat de drempel omlaag om rijbewijzen af te pakken als er drank in het spel is en komt er een wetsvoorstel om de maximale straffen te verhogen bij ernstige verkeersdelicten.

Quote

Hoe lager de grens, hoe eerder het rijbewijs ongeldig is en hoe sneller deze bestuur­ders verboden wordt de weg op te gaan

Dat schrijven ministers Grapperhaus (Justitie) en Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer.

Van Nieuwenhuizen wil dat het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) sneller een verplichte alcoholkeuring mag instellen naar de rijgeschiktheid van een beschonken bestuurder. Voor ervaren bestuurders ligt die grens nu op 1,8 promille alcohol in het bloed, dit gaat wat de minister betreft omlaag naar 1,3 promille. Dat zijn ongeveer vier biertjes. 

 Voor een beginnende bestuurder blijft die grens op 1,3 promille. Voor bestuurders die al eerder in de fout gingen, wordt de grens mogelijk verlaagd van 1,3 naar 1,0 promille. Overigens wordt een beginnende bestuurder al beboet bij een alcoholpromillage van 0,2. Voor een ervaren bestuurder geldt een maximum van 0,5 promille, ongeveer twee biertjes. 

,,Hoe lager de grens, hoe eerder het rijbewijs ongeldig is en hoe sneller deze bestuurders verboden wordt de weg op te gaan'', schrijft het ministerie. Het plan wordt nu verder uitgewerkt en volgt dit voorjaar, kondigt Van Nieuwenhuizen aan. Zij gaat daarbij in overleg met het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR).

Hogere straffen

Quote

Het doel van het kabinet is om het aantal personen dat onder invloed van alcohol deelneemt aan het verkeer te verminde­ren, waardoor ook minder verkeers­slacht­of­fers te betreuren zullen zijn

Minister Grapperhaus heeft op zijn beurt een wetsvoorstel gemaakt om de maximale straffen te verhogen bij ernstige verkeersdelicten, waaronder het rijden onder invloed. Dit wetsvoorstel wordt nog deze week aangeboden aan belangenorganisaties die hun kritiek of aanvullingen dan kenbaar mogen maken.

,,Het doel van het kabinet is om het aantal personen dat onder invloed van alcohol deelneemt aan het verkeer te verminderen, waardoor ook minder verkeersslachtoffers te betreuren zullen zijn'', schrijven de ministers in een persbericht. Vorig jaar nog werden ruim 17.000 bestuurders aangehouden met een promillage van 0,8 of meer. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) schat dat er in 2015 zo’n 75 tot 140 verkeersdoden vielen als gevolg van rijden onder invloed van alcohol.  

De ministers willen verder onderzoeken of rechters sneller de bevoegdheid moeten krijgen om rijbewijzen ongeldig te verklaren. Nu kan een rijbewijs worden afgepakt als een drankrijder binnen vijf jaar twee keer onherroepelijk is veroordeeld voor het rijden onder invloed, maar in afwachting van de rechtszaak kan iemand door blijven rijden. Aan die praktijk willen de ministers een einde maken.

Alcoholslot

Overigens nemen de ministers definitief afscheid van het alcoholslot. Rechters legden dat te weinig op, het bleek niet waterdicht en te weinig efficiënt. Het kabinet vestigt nu de hoop op een proef met de zogenoemde Alcoholmeter. Dit is een enkelband die via het zweet van de gebruiker meet of deze alcohol heeft gedronken. De reclassering krijgt dan via een modem bij de drager thuis de meetresultaten. Deze proef loopt nog tot het einde van het jaar, maar volgens de ministers blijkt ‘uit de eerste ervaringen dat de Alcoholmeter bijdraagt aan een gedragsverandering om af te zien van alcohol’.

Goede zaak

De VVD is blij met het sneller keuren van de rijgeschiktheid, al langer een wens van de partij. ,,Ook de strengere straffen voor rijden onder invloed zijn een goede zaak", aldus Kamerlid Remco Dijkstra. ,,Ieder ongeval door een bezopen bestuurder is er een te veel." 

Dijkstra noemt het wel 'te gek voor woorden'  dat de recidiveregeling rond ernstige verkeersdelicten wordt afgeschaft. ,,Verkeershufters die keer op keer in de fout gaan moeten we hun rijbewijs afpakken. Punt. Zelfs als 90% van de recidivisten hun rijbewijs al kwijtraakt door een andere maatregel, blijft er nog altijd 10% over die ik niet op de weg wil hebben." Hij gaat minister Grapperhaus volgende week daarover aan de tand voelen.