Volledig scherm
Foto ter illustratie © AFP

Europarlement wil verplichte terugroepactie: Dieselgate blijft knoeiboel

Dieselgate blijft één grote knoeiboel. Brussel moet ingrijpen door de industrie te verplichten tot snelle terugroepacties en een vermindering van de uitstoot tot onder de wettelijke norm, supervervuiler Volkswagen voorop.

Volledig scherm
De vergaderzaal van het Europees Parlement in Straatsburg. © ANP

Europarlementariërs van bijna alle partijen legden die eis vanmiddag op tafel in een debat met de Europese Commissie. Zij maakt goede sier met de strengere testen die sinds 1 september gelden voor nieuwe automodellen, maar doet weinig of niets aan de 35 miljoen veel te vuile diesels die op dit moment nog op de Europese wegen rondrijden, aldus het Parlement. Door hun uitstoot gaan elk jaar 72.000 Europeanen voortijdig dood. ,,Meer dan drie keer zoveel als er verkeersslachtoffers vallen”, zo rekende de Vlaamse sociaaldemocrate Kathleen Van Brempt voor.

,,In Amerika kreeg de industrie 20 miljoen boete, hier nog geen eurocent. Intussen sterven hier dagelijks mensen”, vulde de Franse Groene Karima Delli aan. Ze besloot haar betoog met een immense hoestbui. Volgens haar Nederlandse partijgenoot Bas Eickhout is de software-update, ook als die wel wordt uitgevoerd, een lachertje: ,,25 tot 30 procent minder uitstoot voor auto’s die vier tot vijf keer te veel uitstoten. De auto’s zelf, de hardware, moeten ook worden aangepast.” ,,En de software van politici in Brussel en Berlijn”, meent Stefan Eck (ultralinks).

Quote

Merkel belde met Brussel en het was met haar gedaan

Claude Turmes

Achter de schermen is nog steeds een immense strijd gaande over de aanpak van dieselgate, de bewuste vervalsing van autotesten waardoor nieuwe automodellen in het laboratorium oneindig veel schoner zijn dan op de weg. In Amerika werden autobouwers beboet, sjoemeldiesels verplicht aangepast en autobezitters gecompenseerd, in Europa gebeurde niets. De Poolse eurocommissaris van Industrie Elzbieta Bienkowska, eerst op de hand van de industrie maar daarna verveld tot een hardcore groene, zou zelfs aan de kant geschoven zijn.

,,Merkel belde met Brussel en het was met haar gedaan”, aldus de Luxemburger Claude Turmes. Maar dat blijkt niet te kloppen. Bienkowska moest dulden dat haar mentor, de Finse oud-premier en vice-Commissievoorzitter Jyrki Katainen, als eerste het Parlement toesprak, maar trok na zijn vlakke praatje zelf alle registers open. Ze zei niet te begrijpen dat de industrie diesels blijft produceren in plaats van full speed door te schakelen naar schone auto’s. 

Verouderde technologieën

,,Misschien moet ik nog eens uitleggen dat we in de 21-ste eeuw zitten en dat daar geen verouderde technologieën bij horen. Vasthouden aan diesels is echt geen optie. Ik heb regelmatig de indruk dat ik de industrie van zichzelf moet redden. Terwijl het wel om hààr reputatie gaat.” De twee dieseltoppen van overheid en industrie deze zomer in Duitsland en Oostenrijk, door Katainen aangehaald als gebaar van goede wil, vond ze maar niks: ,,Ik ben niet tevreden.” 

Ze kondigde nieuwe procedures aan en beloofde ook lidstaten harder aan te pakken. Haar laatste woord was voor de christendemocratische fractie in het Parlement, die opvallend hard op de rem stond en daarmee in het koor van critici behoorlijk uit de toon viel. ,,Ook hier in de zaal sluiten sommigen de ogen voor het feit dat ze een overduidelijk verouderde technologie verdedigen. Ze zeggen dat ze geschokt en ontgoocheld zijn, maar dat blijven holle woorden als die niet in actie worden omgezet.”