Volledig scherm
ERTMS moet het spoor veiliger maken en zorgen dat treinen straks dichter op elkaar kunnen rijden. © ANP

‘Europees spoorsysteem begint op debacle Noord/Zuidlijn te lijken’

ERTMSIn de Tweede Kamer is lang niet iedereen te spreken over het kersverse prijskaartje van maximaal 7 miljard dat voor Nederland hangt aan een nieuw Europees systeem om het Nederlandse spoor veiliger te maken.

Meerdere Kamerleden schrikken van de verwachte kosten die komende decennia kleven aan invoering van het veiligheidssysteem, dat ERTMS heet. De oppositie, met de PVV voorop, is op dit moment het meest fel over het prijskaartje van 6,5 tot 7 miljard euro richting 2050. 

Gewaarschuwd

,,Wij hebben al eerder gewaarschuwd dat dit uit de hand zou gaan lopen”, zegt Kamerlid Roy van Aalst. ,,En dat voor een systeem dat nog allerlei kinderziektes bevat. Onbegrijpelijk dat we dit niet kunnen begroten.” Volgens de PVV‘er begint het ERTMS-project al aardig te lijken op het debacle met de nieuwe Noord/Zuidlijn.

GroenLinks noemt de ‘enorme stijging’ van de kosten ‘opmerkelijk’. De SP wil precies daarom samen optrekken met andere landen, om zo de kosten binnen de perken te houden. 

Glazen bol

Quote

Het is moeilijk om in een glazen bol te kijken en meer dan dertig jaar vooruit kijken in kosten is wel bijzonder.

Erik Ziengs (VVD)

Zelfs regeringspartij VVD is er kritisch over dat staatssecretaris Stientje van Veldhoven zo ver vooruitkijkt, laat Kamerlid Erik Ziengs weten. ,,Het is moeilijk om in een glazen bol te kijken en meer dan dertig jaar vooruitkijken in kosten is wel bijzonder.’’

Overigens zal wat de liberaal betreft uiteindelijk de vraag moeten zijn: ‘Wat leveren al die investeringen op?’ ,,Die 7 miljard is heel veel geld”, zegt ook coalitiegenoot Mustafa Amhaouch (CDA).  ,,We hebben eerder al in een motie onze zorgen uitgesproken over ERTMS.’’

In die motie, afgelopen september ingediend, verzoeken CDA en D66 het kabinet de touwtjes in handen te nemen om te voorkomen dat de kosten verder stijgen en nog meer vertraging ontstaat bij de invoering van het nieuwe systeem.

Mogelijke besparingen

Staatssecretaris Van Veldhoven laat in een brief aan de Tweede Kamer weten dat ze ProRail heeft gevraagd de kosten nader uit te werken. ,,Er zal ook een inschatting worden gemaakt van mogelijke besparingen door potentiële synergievoordelen of verwachte innovatie.”

De Tweede Kamer praat 4 december over ERTMS.

Volledig scherm
Motie CDA en D66 over ERTMS © Rijksoverheid