Volledig scherm
De Eurostar tussen Amsterdam, Rotterdam en Londen blijkt een groot succes. © ANP

Extra flitstreinen naar Londen op komst

EurostarEurostar die dagelijks twee keer rijdt tussen Amsterdam, Rotterdam en Londen blijkt zo populair dat de flitstrein volgend jaar al extra ritten gaat maken.   

Vanaf juni komt er dagelijks een derde trein bij om aan de grote vraag van reizigers te voldoen, meldt Eurostar aan deze krant. De jaren daarna zit minstens een verdubbeling van de dienstverlening in de pijplijn.

Ruim 130.000 klanten extra

,,Sinds de lancering van deze dienst in april hebben we meer dan 130.000 extra klanten vervoerd. Allemaal passagiers die een snelle treinverbinding nu verkiezen boven het vliegtuig. Dat heeft ruim 7.000 ton CO2-uitstoot gescheeld.”

Nu worden reizigers vanuit Nederland in Brussel nog onderworpen aan vertragende paspoortcontroles. Ons kabinet werkt hard met België, Frankrijk en Engeland aan een groot verdrag om die checks uiterlijk vanaf eind 2019 op de Nederlandse stations te laten plaatsvinden. 

Zonder vervelende onderbreking

Quote

Ik wil alles op alles zetten om het voornemen van Eurostar mogelijk te maken

Staatssecretaris Van Veldhoven

Passagiers kunnen dan zonder vervelende onderbreking reizen tussen Amsterdam, Rotterdam en Londen. Eurostar: ,,Zodra dat is geregeld, dan willen we het aantal treinen per dag verdubbelen naar vier met de ambitie van vijf treindiensten per dag.”

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (spoor) steunt de plannen van Eurostar ‘van harte’. ,,Omdat ik op korte afstanden binnen Europa graag zoveel mogelijk reizigers van het vliegtuig de trein in wil krijgen, wil ik alles op alles zetten om het voornemen van Eurostar mogelijk te maken.”

Van Veldhoven gaat met vervoerder NS, die internationaal samenwerkt met Eurostar, en spoorbeheerder ProRail om tafel om te bekijken hoe er voldoende capaciteit op het spoor en de stations kan komen.

Dolblij

NS-baas Roger van Boxtel is ook ‘dolblij’. ,,Deze ontwikkeling is goed voor het milieu. Daarnaast vind ik het als groot tegenstander van de brexit belangrijk dat de twee landen verbonden blijven. Dus dat verdrag moet er snel komen, met als gevolg snelheid en comfort voor de reiziger. Die moet hier winnen.”

Kijk hier naar de aankomst van de eerste Eurostar in Rotterdam:

Quote

De reiziger moet hier winnen!

NS-baas Van Boxtel
  1. Laat zielige houding varen en kijk eens naar wat de EU ons oplevert
    Opinie

    Laat zielige houding varen en kijk eens naar wat de EU ons oplevert

    In zijn commentaar (20-2) stelt Hans van Soest dat Rutte 'zijn poot stijf moet houden' en dat het gat tussen wat we aan de EU afdragen en er binnenkomt niet groter moet worden. Nederland gaat weer in de zielige en ferme stand als het over bijdragen aan de EU gaat. Het past in de huidige stemming waar alles wat met de EU te maken heeft kritisch wordt bekeken en het begrip solidariteit bijna uit het vocabulaire van de Nederlander is verdwenen. Want het is toch niet zo gek dat het op één na rijkste land van de EU meer betaalt dan armere lidstaten? Veel belangrijker is dat we niet alleen moeten kijken naar uitgaven aan de EU, maar ook naar wat de EU ons in economische zin oplevert. Wetenschappelijke onderzoeken laten steeds zien dat Nederland tot de top-profiteurs behoort. In het onlangs verschenen rapport Estimating economic benefits of the Single Market for European countries and regions zijn de opbrengsten van de interne markt weer eens op een rijtje gezet.