Volledig scherm
Wouter Koolmees, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, werd onlangs tijdens het wekelijkse vragenuurtje al stevig aan de tand gevoeld over de ww-fraude door Poolse arbeidsmigranten. © ANP

Fraude met WW-uitkeringen harder aangepakt

Uitkeringsinstantie UWV gaat strenger controleren of aanvragers van een werkloosheidsuitkering wel in Nederland wonen op het adres dat ze hebben doorgegeven. Hierdoor moet fraude met ww-uitkeringen door arbeidsmigranten worden tegengegaan.

Naast verscherpte adrescontroles en meer persoonlijk contact met de aanvrager wordt er ook gewerkt aan de registratie van tussenpersonen die helpen bij de aanvraag van een uitkering. Minister Wouter Koolmees (Sociale Zaken, D66) hoopt op die manier malafide tussenpersonen de voet dwars te zetten, schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer.

Om de tuin

De maatregelen zijn een reactie op het bericht dat Poolse arbeidsmigranten jarenlang op grote schaal fraudeerden met werkloosheidsuitkeringen. Door gebruik te maken van valse handtekeningen, bonnetjes en sollicitaties deden ze alsof ze in Nederland op zoek waren naar werk terwijl ze in werkelijkheid in Polen aan de slag waren of vakantie vierden. Malafide tussenpersonen speelden een cruciale rol door tegen betaling te helpen het UWV om de tuin te leiden.

Volgens Koolmees wist het UWV weliswaar al jaren dat er adresfraude werd gepleegd – en werden hier ook boetes voor uitgedeeld – maar kreeg de aanpak niet de prioriteit die het verdiende. ,,De fraude met ww-uitkeringen onder arbeidsmigranten is onacceptabel en heeft terugkijkend niet de benodigde urgentie gehad”, stelt Koolmees.

Bezuinigingen

Daarnaast erkent de minister dat de Kamer te lang niet op de hoogte is gebracht van zorgwekkende signalen bij de handhaving. ,,In dit geval had het informeren van uw Kamer proactiever gemoeten”, aldus Koolmees.

Tussen de regels door laat de minister echter ook weten dat de door de politiek opgelegde bezuinigingen in voorgaande jaren ertoe heeft bijgedragen dat het risico op misbruik toenam. Terwijl door de crisis het aantal ww-aanvragen de pan uit rees (tot 700.000 per jaar), zag het UWV zich genoodzaakt het persoonlijk contact in de eerste drie maanden van de ww-uitkering af te schaffen. Extra onderzoek naar fraudesignalen werd bovendien afgehouden ‘om te voorkomen dat processen te veel werden verstoord en de kwaliteit van de dienstverlening verder onder druk kwam te staan’.