Volledig scherm
Eén van de boten van Rijkswaterstaat. © BVA Auctions

‘Fyra-debacle’ met Italiaanse speedboten

Rijkswaterstaat gaat twee nieuw aangekochte speedboten, kosten zo’n 1 miljoen euro, compleet ontmantelen en wil de onderdelen zo mogelijk doorverkopen. De motorboten bleken na levering ongeschikt om te varen op de Nederlandse ruwe zee.     

De zogeheten RHIB (Rigid Hull Inflatable Boat) is een kleine, wendbare en snelle motorboot van een Italiaanse leverancier.  Afgelopen augustus bleek al dat er fouten zijn gemaakt bij de aanbesteding van de boten. Minister Van Nieuwenhuizen liet daar een onderzoek naar doen. 

Nu blijkt dat zich van begin af aan knelpunten voordeden in de projectbeheersing door Rijkswaterstaat en in het aanbesteden. ,,Een knelpunt trad op bij het (her-)formuleren van klanteisen naar contracteisen.” Kortom: in het contract werd niet opgenomen dat de boten wel opgewassen moeten zijn tegen de ruige Noordzee. Volgens de onderzoekers was er ook sprake van ‘een gebrek aan kennis intern en extern’ over zulke vaartuigen bij Rijkswaterstaat.

Habbekrats

Het gevolg is dat die dienst nu opgescheept zit met twee onbruikbare boten. Een poging ze te verkopen voor een habbekrats is mislukt. Nu schrijft de minister echter aan de Kamer dat een verkoop ook niet goed zou zijn, zo zouden tests hebben aangetoond. ,,Het is niet verantwoord deze RHIB’s aan derden te verkopen en dus moet ik ze ontmantelen. Waar mogelijk worden de onderdelen opnieuw gebruikt of verkocht.”

Rijkswaterstaat (RWS) betreurt deze uitkomst van de aanbesteding zeer en rekent zich dit ook aan, aldus de bewindsvrouw. ,,RWS doet alles wat in haar vermogen ligt om een dergelijk situatie in de toekomst te voorkomen.”   

Fyra

De kwestie doet denken aan het Fyra-debacle, waarbij Italiaanse treinen door Nederland werden aangekocht om te rijden tussen Brussel en Amsterdam. Toen de treinen eind 2012, na jarenlang vertraging, op het Nederlandse spoor gingen rijden, bleken deze ernstige defecten te hebben. Zo bleken de treinen onder meer niet bestand tegen winters weer. De NS besloot uiteindelijk de overeenkomst met bouwer Ansaldo Breda te ontbinden en de toestellen te verkopen.