Volledig scherm
Auto's op de Stadhouderskade in Amsterdam © ANP

GroenLinks Amsterdam wil ban op auto's en Zwarte Piet

GroenLinks Amsterdam belooft de strijd aan te gaan met auto's, steenkool en Zwarte Piet als de kiezers de partij volgend jaar groot maken. Dat blijkt uit het concept-verkiezingsprogramma, dat de partij vandaag presenteert in de gemeenteraad. 

Tegelijk is het verkiezingsprogramma weinig concreet, om de vorming van een nieuw stadsbestuur niet te bemoeilijken.

Vooral op het gebied van verkeer stelt lijsttrekker Rutger Groot Wassink grote veranderingen voor. De binnenstad moet autovrij, parkeren wordt veel duurder, en grote doorgaande wegen als de Stadhouderskade worden het domein van fietsers en voetgangers.

Daarnaast wil GroenLinks de stad gebruiken om grote internationale problemen zoals de klimaatverandering en racisme te beïnvloeden. Bijvoorbeeld door een einde te maken aan de positie van de Amsterdamse haven als wereldmarktleider op het gebied van benzine- en kolenoverslag.

Of door schoolboeken hier te 'dekoloniseren' en Zwarte Piet de toegang tot de stad te ontzeggen. De problemen verdwijnen er niet mee, maar Amsterdam geeft het goede voorbeeld.

De grootste

GroenLinks heeft onder leiding van landelijk voorman Jesse Klaver de electorale wind in de rug. De partij haalde tijdens de laatste landelijke verkiezingen bijna 20 procent van de stemmen in Amsterdam, de verwachting is dat de GroenLinks bij de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart 2018 de grootste kan worden.

Opvallend is dat GroenLinks de drukte in de stad, een onderwerp waarop de partij bijna wekelijks kritiek heeft, vooral wil bestrijden met maatregelen die het huidige stads­bestuur al heeft voorbereid.

Want de verhuizing van de cruisehaven, de verhoging van de toeristenbelasting en maximaal dertig dagen Airbnb-verhuur per jaar zijn wensen waar nu ook al aan gewerkt wordt.

Verkeer in de stad

Nieuwe concrete ideeën komen vooral uit de verkeers- en vervoershoek van de partij. Door winkeliers te verplichten hun leveringen gezamenlijk te laten bezorgen, kan het vrachtverkeer in de stad gehalveerd worden, denkt GroenLinks. Vervoersbedrijven die hier niet aan meedoen zouden niet meer op de laad- en losplekken mogen komen.

Ook automobilisten worden niet langer ontzien. De hele binnenstad wordt autovrij, parkeertarieven gaan omhoog, 10.000 parkeervakken worden geschrapt. En langs de gehele Singelgracht moet hoofdweg S100 wijken voor een groene fiets- en wandelboulevard.

Ook moet de nieuwbouwambitie van 75.000 woningen, veel meer dan nu, verplicht circulair gebouwd worden met gebruikte materialen van gesloopte woningen.

Maar hoe hoog de parkeertarieven zullen stijgen en wanneer de kolenoverslag uit de haven verdwenen moet zijn; dat soort details laat GroenLinks in het programma onbeantwoord.

Als het op 21 maart 2018 ­inderdaad de grootste partij wordt, zal het in onderhandelingen met andere partijen concessies moeten doen. En iets toegeven aan een onderhandelingstafel is veel makkelijker als er geen exacte verkiezingsbeloften voor gebroken hoeven worden.