Kabinet: 50 miljoen euro om 'dodenwegen' veiliger te maken
Het kabinet steekt 50 miljoen euro in de aanpak van gevaarlijke wegen buiten de bebouwde kom. In de volksmond staan ze bekend als ‘dodenwegen’.
Minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD, Infrastructuur en Waterstaat) maakt dit vandaag bekend. Ongeveer 85 procent van alle verkeersdoden valt op provinciale en gemeentelijke wegen. Bij de wegen die op de schop gaan, geldt vaak een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur.
De 50 miljoen euro wordt vooral gebruikt om de bermen van deze zogeheten N-wegen (niet-autosnelwegen) veiliger te maken, zegt Van Nieuwenhuizen in een interview met deze krant. Zo kunnen obstakels als bomen worden weggehaald. Ook het plaatsen van geleiderails is een optie. ,,Dat kan het verschil maken of je levend van een ongeluk afkomt of niet.’’
Van het beschikbare geld gaat 25 miljoen euro naar het verkeersveiliger maken van N-wegen van het rijk. De andere 25 miljoen is voor verbetering van de provinciale wegen. De provincies leggen daar 75 miljoen euro bij, is afgesproken.
Ambitie
Van Nieuwenhuizen: ,,Ik zou ook de hele som aan onze rijkswegen kunnen spenderen, maar ik vind het juist belangrijk om de andere overheden aan te sporen.'' Zij roept lokale bestuurders op geld vrij te maken voor investeringen in verkeersveiligheid. Over haar ambities zegt de minister dat ze niets heeft met de oude doelstelling om het aantal verkeersdoden terug te brengen naar 500 per jaar. Het laatste cijfer is van 2016: toen vielen er 629 doden in het verkeer.
,,Het voelt heel raar om 500 als ambitie te hebben. Ik heb daar nooit een goed gevoel bij gehad'', aldus de bewindsvrouw. ,,De ambitie moet gewoon nul zijn, ook al weet je dat je dat nooit kunt halen. Dus voortaan geldt 'zero tolerance'. Die omslag gaan we nu met zijn allen maken.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Oud-minister Veerman over stikstofprobleem: Nederland heeft het verbruid in Brussel
Het is een illusie te denken dat Brussel Nederland zal helpen bij het versoepelen van de stikstofregels. Volgens oud-minister Cees Veerman hebben we al ons krediet opgebruikt. -
Koken & Eten
Pizzaoven kopen: 'Voor een etentje met vrienden is zo'n rvs-oventje helemaal prima'
Tijdens warme zomerdagen houden we er bijna allemaal van om lang buiten te blijven zitten. En als je dan ook nog pizza kunt eten, is het meteen extra gezellig. Op internet vind je veel verschillende pizzaovens voor buiten, maar welke moet je hebben? -
met video68
LTO ontevreden met uitkomst eerste stikstofgesprek: ‘Het is te weinig’
Het eerste gesprek tussen bemiddelaar Johan Remkes, ministers en boerenbelangengroepen leidde vandaag niet tot een grote inhoudelijke doorbraak. Ondanks excuses van het kabinet voor het omstreden stikstofkaartje is belangenorganisatie LTO Nederland ontevreden over de speelruimte. ‘Voor nu is het klaar'. -
Krijgsmacht bereikt grens: ‘Nee’ verkopen aan Oekraïne dreigt
Nederland bereikt de grens van wat het nog kan doen om Oekraïne met militair materieel te steunen. De magazijnen van Defensie raken leeg, ondanks de miljarden die de krijgsmacht erbij heeft gekregen. -
Plak jij nog tekst met control-V? Dat kan slimmer
We kopiëren en plakken honderden keren per dag op onze computers, maar door het net even anders te doen kan het ons een stuk makkelijker af gaan.
-
Deze spullen moet je uit je geparkeerde auto halen tijdens de hitte
De zon schijnt deze zomer weer op volle kracht en daar moeten we in de auto rekening mee houden. Sommige spullen kan je maar beter uit je geparkeerde auto halen, want ze kunnen voor problemen zorgen. -
PREMIUMinterview
Minister Van Nieuwenhuizen wil 'tempo maken' met verkeersveiligheid
Minister Cora van Nieuwenhuizen (54) wil de geschiedenis ingaan als dé minister van verkeersveiligheid. Zo trekt ze 50 miljoen euro uit voor de aanpak van dodenwegen. -
PREMIUM
Nederland crisisland: ‘Solidariteit om samen een crisis te lijf te gaan is niet meer vanzelfsprekend’
Nederland wordt geconfronteerd met een recordaantal crises. Hoe kwamen we uit eerdere crises? ,,Een crisis is verworden tot een test van solidariteit. Die is niet meer vanzelfsprekend.”