Kabinet: geen extra geld voor haperende HSL
Er komt geen extra geld om de frequente treinuitval en vele vertragingen van op de HSL op te lossen. Ook zonder honderden miljoenen erbij kunnen NS en ProRail nog genoeg verbetering boeken op de peperdure spoorlijn, meent het kabinet. Ze moeten veel beter hun best doen, zegt staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Spoor).
NS en ProRail moeten laten zien dat ze er alles aan hebben gedaan
De Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder ProRail roepen al een jaar om forse investeringen in de hogesnelheidsspoor. Dat presteert al sinds de oplevering in 2009 beroerd. Door mysterieuze softwareproblemen zijn er afgelopen jaar honderden IC Directs gestrand tussen Amsterdam en Breda en is de betrouwbaarheid van de snelle route verder gedaald tot een schamele 80 procent. Dit is veel lager dan het gewone railnet. Alleen met minstens 700 miljoen euro erbij kunnen een aantal forse knelpunten worden aangepakt.
Naar dat geld kunnen de twee echter fluiten. ,,NS en ProRail moeten eerst laten zien dat ze er alles aan hebben gedaan”, zegt staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur & Waterstaat) in een interview met het AD. Ze wijst op de Eurostar en de Thalys. ,,Die rijden over hetzelfde HSL-spoor en vallen zelden uit.”
De claim van NS-topman Roger van Boxtel en ProRail-baas Pier Eringa dat hun organisaties er al alles aan doen, neemt ze met een korrel zout. Het hoge snelheidsspoor is zeker geen ‘uitgeknepen sinaasappel’ zoals Van Boxtel zei. Volgens de bewindsvrouw moeten NS en ProRail eerst de softwareproblemen aanpakken en nieuwe treinen inzetten. ,,De prestaties van de IC Direct moeten robuust omhoog, ik wil minder pieken en dalen.”
Verbetering
De staatssecretaris ziet ruimte voor flinke verbetering: zo heeft NS 79 nieuwe IC Directs besteld bij fabrikant Alstom. Deze locomotieven komen vanaf 2021 op het spoor. ,,Die treinen zijn al veel beter geschikt voor de HSL, ik verwacht daar véél van.”
Verder is er de 60 miljoen euro die het vorige kabinet uittrok voor verbeteringen op de hogesnelheidslijn. Bedoeling is bijvoorbeeld dat hiermee windschermen bij het Hollands Diep worden geplaatst. Bij stormachtige wind kan de IC Direct nu niet, of veel minder hard rijden. Van Veldhoven adviseert NS verder bij Eurostar en Thalys aan te kloppen en van hen te leren. ,,Hoe doen zij het? Kan de training van machinisten worden verbeterd?”
Pas als alle mogelijke verbetermaatregelen zijn getroffen op het hogesnelheidsspoor overweegt Van Veldhoven extra investeringen. ,,Maar ik moet van elke euro goed kijken waar die voor de reiziger het meeste oplevert.”
Softwarebug
Extra middelen voor het spoor lijken niet onlogisch. Het aantal treinreizigers zal komende twintig jaar verdubbelen, blijkt uit Van Veldhovens eigen Toekomstbeeld Openbaar Vervoer 2040, dat vorige maand verscheen. En de IC Direct was vorig jaar de snelst groeiende NS-route, het aantal reizigers steeg met een kwart.
Overigens maakte NS dinsdag bekend dat de softwarebug die de IC Direct-locomotieven sinds mei vorig jaar teisterde, eindelijk is opgelost. De staatssecretaris weigert echter gelijk de vlag uit te hangen. ,,Het zou fantastisch nieuws voor de reiziger zijn als het inderdaad zo is. Reizigers merkten afgelopen tijd dat de betrouwbaarheid van de IC Direct enorm is gedaald.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Berichtenservice criminelen was al twee jaar lang reden tot ‘zorgen’, maar ingreep bleef uit
Er waren binnen justitie al sinds 2020 zorgen over een berichtenservice in gevangenissen waardoor criminelen de kans hadden vanuit de cel door te gaan met hun misdaadactiviteiten. Toch werd er niet ingegrepen. Dat is op te maken uit een brief van minister Franc Weerwind (Rechtsbescherming) aan de Tweede Kamer. -
5
Zo zet je gezichtsherkenning en vingerafdrukscanner van je telefoon snel uit
Je smartphone ontgrendelen met je gezicht of vingerafdruk klinkt veilig, maar in geval van nood kan het juist een beveiligingsrisico zijn. Iemand kan onder dwang je gezicht scannen of onopgemerkt je vingerafdruk bemachtigen. Gelukkig kun je dit voorkomen. -
Landelijke SP-vete over Rotterdamse opstand achter gesloten deuren uitgevochten
De slepende partijruzie over SP-deelname aan de gemeenteraadsverkiezingen Rotterdam is op de partijraad in Amersfoort achter gesloten deuren beslecht. -
Energierekening
Ad: ‘Ik heb zelf ventilatoren onder de radiator geklikt voor optimale verwarming’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ad Voermans (66) uit Rijen, bij Breda. -
PREMIUMIC Direct drama
De HSL is een boemeltje op een racecircuit
Het is weer hommeles op de HSL. Mede door een mysterieuze softwarebug is de betrouwbaarheid van de IC Direct gekelderd tot onder de minimumeis. Experts, NS en ProRail stellen dat verbetering alleen mogelijk is als het kabinet kostbare keuzes maakt.
-
102
Tweede Kamer bezorgd over onveilige rotondes, VVD wil voorrang fietsers ter discussie stellen
Het nieuws dat rotondes zeer onveilig voor fietsers blijken, zorgt voor ongerustheid in politiek Den Haag. De VVD vindt dat er uniforme regels voor rotondes moeten komen, ook moet de voorrang voor fietsers ter discussie worden gesteld. -
8
Werk jij liever thuis omdat je daar productiever bent? ‘Gaat om meer dan je to-dolijst afstrepen’
Een goede verstandhouding met collega’s, leidinggevenden of klanten maakt je werkdag niet alleen plezieriger, maar zorgt er ook voor dat je meer gedaan krijgt. Mirjam Wiersma, auteur van twee boeken over zakelijk flirten, vertelt hoe je jezelf op de kaart zet en mooie relaties opbouwt met anderen. Deze keer: een intern netwerk. -
252
Tekort naar 3,4 procent, kabinet laat gepensioneerden opdraaien voor AOW-verhoging
Het begrotingstekort van Nederland stijgt dit jaar naar 3,4 procent en komt daarmee weer boven de Europese norm van 3 procent. Tegelijkertijd presenteert het kabinet de rekening aan kleinere spaarders, directeuren en pandjesbazen. Ook gaan AOW’ers grotendeels zelf opdraaien voor hun AOW-verhoging.