Volledig scherm
Kajsa Ollongren, Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (D66) © ROBIN UTRECHT

Kabinet lanceert in februari online campagne tegen nepnieuws

De overheid start in februari een online bewustwordingscampagne in de strijd tegen desinformatie en nepnieuws. Die campagne loopt door tot en met de Europese verkiezingen in mei, zo maakt minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken vanochtend bekend.

Met de online campagne wil Ollongren burgers ‘meer bewust maken van het fenomeen van desinformatie en de eigen verantwoordelijkheid in het herkennen daarvan’. Hoe de campagne er precies uit gaat zien, is nog onduidelijk. ,,De bescherming van de vrijheid van meningsuiting en onafhankelijke journalistiek staan hierbij voorop. Het gaat dus niet om het inhoudelijk aanwijzen van desinformatie in individuele berichten”, aldus de minister.

Ollongren kondigt ook een onderzoek aan naar de invloed van sociale media en zoekmachines op de verkiezingen. Het onderzoek begint begin 2019 en spitst zich toe op een analyse van het gebruik van sociale media rond de verkiezingen en de manier waarop berichten worden uitgewisseld tussen media, politici en burgers.

‘Niet naïef zijn’

Op woensdag 20 maart zijn in Nederland Provinciale Statenverkiezingen. Eind mei volgen de verkiezingen voor het Europees Parlement. ,,We moeten niet naïef zijn”, zei Ollongren eerder dit jaar over de mogelijk misleidende beïnvloeding van burgers. Veel nepnieuws en desinformatie komt uit het buitenland, bijvoorbeeld Rusland.

Uit onderzoek van het Rathenau Instituut blijkt dat in Nederland nog geen grote negatieve impact op de samenleving is vanwege sterke media, pluriforme nieuwsconsumptie en een hoog vertrouwen in de media, zo meldt Ollongren.