Volledig scherm
Willem Murre (79) zat sinds medio februari zonder rijbewijs, door de chaos bij het CBR moest hij maanden wachten. Mede dankzij hulp van de door hem gemailde VVD-kamerlid Remco kreeg hij in maart zijn rijbewijs © Dirk Jan Gjeltema

Kabinet negeert Kamer: oudere automobilist blijft dupe van chaos CBR

Er komt definitief geen coulanceregeling voor oudere automobilisten die gedupeerd zijn door de problemen bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Dat heeft het Kabinet vanmiddag laten weten.

Met zo'n gedoogconstructie wilde de Tweede Kamer vooral 75-plussers tegemoetkomen die afhankelijk zijn van hun auto. Door de lange wachttijden bij het CBR zijn veel ouderen tijdelijk zonder rijbewijs komen te zitten.

De Kamer steunde een regeling waarbij gedupeerden zouden mogen rijden met een verlopen rijbewijs mits zij in bezit zijn van een geldige gezondheidsverklaring en een document van het CBR waarin staat dat een verlenging van het rijbewijs is aangevraagd.

Risico's verkeersveiligheid

Maar volgens minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) levert de regeling - voorgesteld door de SGP en regeringspartijen D66 en CDA - risico's op voor de verkeersveiligheid. Ook zou deze coulanceregeling lastig uitvoerbaar en fraudegevoelig zijn. De VVD-bewindsvrouw beklemtoont verder dat mensen van wie het rijbewijs verloopt of is verlopen al als eerste worden geholpen bij het CBR.

De problemen bij het CBR werden begin dit jaar bekend en zijn het gevolg van de overstap van een papieren- naar een digitale systeem. Ouderenorganisatie ANBO werd overspoeld met klachten van leden. Ouderen moesten regelmatig maanden wachten op de verlenging van hun rijbewijs. Iedere Nederlander boven de 75 moet een medische verklaring aanvragen om het roze pasje te verlengen.

Behalve ouderen zijn ook beroepschauffeurs de dupe, zij moeten om de vijf jaar medisch gekeurd. Liefst 1.200 beroepschauffeurs waarvan het rijbewijs niet tijdig was verlengd zaten op een gegeven moment een tijdlang werkloos thuis.

Verder lezen na de foto

Volledig scherm
De Rotterdamse vestiging van het CBR

Maatregelen

Inmiddels zijn de problemen met de chauffeurs grotendeels opgelost. Met de beroepsorganisatie Transport en Logistiek Nederland is een spoedprocedure afgesproken voor de beroepschauffeurs die voor hun brood van een rijbewijs afhankelijk zijn. 

Het CBR heeft meerdere tijdelijke maatregelen genomen om de oplopende doorlooptijden van oudere automobilisten tegen te gaan. Zo wordt er extra medisch personeel aangetrokken om de medische dossiers van oudere automobilisten te kunnen beoordelen. De capaciteit van de klantenservice is verder fors opgeschroefd– en wordt verder uitgebreid. De openingstijden van de klantenservice zijn eveneens verruimd. Mensen die al langere tijd bezig zijn en van wie het rijbewijs binnenkort verloopt of verlopen is, worden als eerste geholpen. 

De ICT-problemen bij het CBR kosten de instantie behalve veel imagoschade en klachten ook handen vol geld. Uit onderzoek van tv-programma Zembla blijkt dat de kosten van het automatiseringsproject ‘Rijgeschiktheid aan het Stuur’ - bedoeld om de klantengroei op te vangen - inmiddels vervijfvoudigd zijn van 7 miljoen naar 34 miljoen. Het behoort inmiddels tot de drie duurste ICT-projecten dat onder de verantwoordelijkheid van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat worden uitgevoerd.

  1. Nederland en andere EU-landen willen Brazilië onder druk zetten vanwege Amazone-drama

    Nederland en andere EU-landen willen Brazilië onder druk zetten vanwege Amazone-dra­ma

    Nederland is ‘absoluut’ bereid om, in EU-verband, de handelsbetrekkingen met Brazilië als drukmiddel in te zetten zodat de gigantische ontbossing in het Zuid-Amerikaanse land een halt wordt toegeroepen. Dat zei minister Kaag (Buitenlandse handel) vrijdag na de wekelijkse ministerraad. Frankrijk en Ierland dreigen al met het opzeggen van een handelsverdrag, Duitsland en Noorwegen hebben steun bevroren.