Volledig scherm
Vliegtuigen van KLM op Schiphol © ANP

Kabinet: Schiphol mag groeien, maar niet onbeperkt

Luchthaven Schiphol mag na 2020 doorgroeien tot maximaal 540.000 vluchten. Daarover praat het kabinet morgen in de ministerraad, melden Haagse bronnen. 

Dit en volgend jaar is het internationale vliegveld nog gebonden aan de afspraak dat er maximaal 500.000 vliegbewegingen mogen plaatsvinden. Schiphol zit ook al even aan die bovengrens.

Het kabinet wil ‘beperkte’ groei van de luchthaven nu toch mogelijk maken, temeer omdat de opening van het regionale vliegveld Lelystad Airport voor vakantievluchten wederom vertraagd is. 

Hoeveel ‘beperkte’ groei precies inhoudt, is nog niet helder en wordt naar verluidt morgen nog niet besloten, maar de groei zal dus ergens tussen de 500.000 en 540.000 vluchten uitkomen.  

Schoner en stiller

Het kabinetsvoornemen past bij het regeerakkoord van Rutte III, waarin staat dat milieuwinst door schonere en stillere vliegtuigen deels vertaald mag worden naar extra vliegbewegingen.

Volgens ingewijden zou dit plan voor verantwoorde groei van Schiphol dan ook geen gedoe opleveren binnen de regeringscoalitie. Het voorstel komt van verkeersminister Van Nieuwenhuizen.

Partijen in de Tweede Kamer benadrukken dat de groei wel gepaard moet gaan met handhaving van het exacte aantal vliegbewegingen. Nu is dat vooral in de nachtelijke uren vaak nog onduidelijk.

Ook moet de dialoog worden gevoerd met omwonenden, waarbij het doel moet zijn: minder overlast en minder milieuschade. 

De gezamenlijke milieuorganisaties zijn niet te spreken over het kabinetsvoornemen. ,,Schiphol laten groeien in tijden van klimaatcrisis is waanzin. De CO2-uitstoot van de luchtvaart wordt weer compleet genegeerd. Alle sectoren moeten aan de bak met groen beleid, maar blijkbaar niet de luchtvaart. Het kabinet heeft een tunnelvisie wanneer het om vliegen gaat.”

Bewoners

Delegatieleider Matt Poelmans van de Bewoners Omgevingsraad Schiphol (ORS) zegt verrast te zijn. Hij spreekt van een paniekreactie van de minister. ,,Het loopt vooruit op de keuzes die eind dit jaar gemaakt zouden moeten worden, zoals is afgesproken. De minister lijkt maling te hebben aan overleg dat ze zelf is gestart”, zo zei hij. Volgens Poelmans is er feitelijk al gekozen voor het groeiscenario en worden de overige scenario’s van tafel geveegd. ,,Dat is in flagrante strijd met het vertrouwensbeginsel voor behoorlijk bestuur. Is de minister uit op het schofferen van burgers en een juridische strijd, of wil zij draagvlak voor de luchtvaartnota scheppen?”