Volledig scherm
© anp

Kamer fluit Amsterdam terug: ‘Wij gaan over autoplannen’

De plannen van Amsterdam om vanaf 2030 in de stad alleen nog maar elektrische auto‘s toe te staan, stuiten voornamelijk op verzet bij de rechtse meerderheid in de Tweede Kamer. Maar ook links is kritisch. Vooral het weren van vervuilende benzineauto‘s blijkt tegen het zere been.

,,Amsterdam zet een stip op de horizon, alleen is er momenteel helemaal geen wetgeving die een ban op benzineauto‘s in de stad mogelijk maakt", zegt Kamerlid Remco Dijkstra van regeringspartij VVD. ,,En die regels daar gaan wij hier in Den Haag over, niet Amsterdam. Het kabinet heeft niet al te lang geleden een plan naar buiten gebracht om een einde te maken aan de lappendeken van milieuzones in het land, daar levert dit voorstel niet bepaald een bijdrage aan.’’

Op de kast

Quote

Vanaf 2030 is Amsterdam echt nog alleen voor de subsi­dieslur­pen­de Te­sla-eli­te

Roy van Aalst, PVV-Kamerlid

De Amsterdamse plannen jagen mensen alleen maar op de kast en op kosten, aldus de liberaal. Daar is de PVV, de grootste oppositiepartij, het roerend mee eens. ,,Knettergek!”, noemt Kamerlid Roy van Aalst de voornemens. ,,Vanaf 2030 is Amsterdam echt nog alleen voor de subsidieslurpende Tesla-elite. De gewone, diesel- of benzine rijdende man of vrouw is dan de klos.’’

Volgens CDA‘er Maurits von Martels gedraagt Amsterdam zich steeds meer als vrijstaat. ,,Je vraagt je verder af hoe groot de milieuwinst met deze maatregel daadwerkelijk is. Voor heel veel mensen is Amsterdam nu al onbetaalbaar om te wonen, dat zal straks met dit soort maatregelen niet veel anders worden!’’

Het voorstel van verkeerswethouder Sharon Dijksma loopt ver vooruit op de muziek. In het regeerakkoord van Rutte III staat alleen het streven dat uiterlijk in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos zijn. Daarnaast klinkt in de Haagse wandelgangen het geluid dat de Amsterdamse ambitie in de praktijk onhaalbaar zal blijken. Er zijn de komende tien jaar simpelweg niet genoeg elektrische auto‘s beschikbaar om de transitie te realiseren, aldus vervoersexperts.

Haalbaar

D66 bevestigt dat probleem. ,,We steunen de ambitie om zo snel mogelijk te vergroenen, maar het moet wel haalbaar zijn’’, zegt Kamerlid Rutger Schonis. ,,In 2030 verwachten we twee miljoen elektrische auto's te hebben, dat zijn er veel te weinig voor de plannen van Amsterdam. Je zult altijd mensen met een (tweedehands) benzineauto overhouden, want zo’n wagen gaat lang mee. Maar dit is een flinke steen in de vijver van Amsterdam, hier moeten we naartoe.’’

SP‘er Cem Laçin vindt dat de overgang bereikbaar moet zijn voor iedereen. ,,We kunnen mensen niet uit de auto pesten. Dus moeten we druk op producenten leggen, zodat zij sneller en meer schone auto’s op de markt gaan brengen en daarmee de markt stimuleren en prijzen gaan zakken. Amsterdam toont ambitie, schone lucht is ook belangrijk. Maar het tempo waarop lijkt vooralsnog niet haalbaar.’’

GroenLinks staat als enige volop te juichen bij de plannen van de hoofdstad. ,,Gezonde lucht is van levensbelang. Goed dat Amsterdam een heel duidelijk doel stelt. Een belangrijke stap waarvan ik hoop dat andere steden volgen.’’ 

De landelijke PvdA, de partij van Dijksma, laat via Kamerlid Gijs van Dijk weten: ,,Amsterdam kampt helaas met forse luchtvervuiling, dus goed dat er nu een ambitieus plan ligt voor een schonere lucht.” Ook voor de PvdA’er is het essentieel dat dit voornemen voor alle Amsterdammers wel haalbaar en betaalbaar is.

Kabinet

Het kabinet ziet niets in de plannen van Amsterdam om in 2030 geen vervuilende benzine- en dieselauto’s meer in de stad toe te laten. Dat laat staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) weten.

,,Schone lucht is belangrijk, dus goed dat steden daar plannen voor maken en mensen helpen bij de overstap naar schonere auto’s. Een verbod op alle benzine en dieselauto’s is voor mij nu niet aan de orde”, aldus de bewindsvrouw.

Quote

Een belangrij­ke stap waarvan ik hoop dat andere steden volgen

GroenLinks-Kamerlid Kröger