Kamer fluit Amsterdam terug: ‘Wij gaan over autoplannen’
De plannen van Amsterdam om vanaf 2030 in de stad alleen nog maar elektrische auto‘s toe te staan, stuiten voornamelijk op verzet bij de rechtse meerderheid in de Tweede Kamer. Maar ook links is kritisch. Vooral het weren van vervuilende benzineauto‘s blijkt tegen het zere been.
,,Amsterdam zet een stip op de horizon, alleen is er momenteel helemaal geen wetgeving die een ban op benzineauto‘s in de stad mogelijk maakt", zegt Kamerlid Remco Dijkstra van regeringspartij VVD. ,,En die regels daar gaan wij hier in Den Haag over, niet Amsterdam. Het kabinet heeft niet al te lang geleden een plan naar buiten gebracht om een einde te maken aan de lappendeken van milieuzones in het land, daar levert dit voorstel niet bepaald een bijdrage aan.’’
Op de kast
Vanaf 2030 is Amsterdam echt nog alleen voor de subsidieslurpende Tesla-elite
De Amsterdamse plannen jagen mensen alleen maar op de kast en op kosten, aldus de liberaal. Daar is de PVV, de grootste oppositiepartij, het roerend mee eens. ,,Knettergek!”, noemt Kamerlid Roy van Aalst de voornemens. ,,Vanaf 2030 is Amsterdam echt nog alleen voor de subsidieslurpende Tesla-elite. De gewone, diesel- of benzine rijdende man of vrouw is dan de klos.’’
Volgens CDA‘er Maurits von Martels gedraagt Amsterdam zich steeds meer als vrijstaat. ,,Je vraagt je verder af hoe groot de milieuwinst met deze maatregel daadwerkelijk is. Voor heel veel mensen is Amsterdam nu al onbetaalbaar om te wonen, dat zal straks met dit soort maatregelen niet veel anders worden!’’
Het voorstel van verkeerswethouder Sharon Dijksma loopt ver vooruit op de muziek. In het regeerakkoord van Rutte III staat alleen het streven dat uiterlijk in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos zijn. Daarnaast klinkt in de Haagse wandelgangen het geluid dat de Amsterdamse ambitie in de praktijk onhaalbaar zal blijken. Er zijn de komende tien jaar simpelweg niet genoeg elektrische auto‘s beschikbaar om de transitie te realiseren, aldus vervoersexperts.
Haalbaar
D66 bevestigt dat probleem. ,,We steunen de ambitie om zo snel mogelijk te vergroenen, maar het moet wel haalbaar zijn’’, zegt Kamerlid Rutger Schonis. ,,In 2030 verwachten we twee miljoen elektrische auto's te hebben, dat zijn er veel te weinig voor de plannen van Amsterdam. Je zult altijd mensen met een (tweedehands) benzineauto overhouden, want zo’n wagen gaat lang mee. Maar dit is een flinke steen in de vijver van Amsterdam, hier moeten we naartoe.’’
SP‘er Cem Laçin vindt dat de overgang bereikbaar moet zijn voor iedereen. ,,We kunnen mensen niet uit de auto pesten. Dus moeten we druk op producenten leggen, zodat zij sneller en meer schone auto’s op de markt gaan brengen en daarmee de markt stimuleren en prijzen gaan zakken. Amsterdam toont ambitie, schone lucht is ook belangrijk. Maar het tempo waarop lijkt vooralsnog niet haalbaar.’’
GroenLinks staat als enige volop te juichen bij de plannen van de hoofdstad. ,,Gezonde lucht is van levensbelang. Goed dat Amsterdam een heel duidelijk doel stelt. Een belangrijke stap waarvan ik hoop dat andere steden volgen.’’
De landelijke PvdA, de partij van Dijksma, laat via Kamerlid Gijs van Dijk weten: ,,Amsterdam kampt helaas met forse luchtvervuiling, dus goed dat er nu een ambitieus plan ligt voor een schonere lucht.” Ook voor de PvdA’er is het essentieel dat dit voornemen voor alle Amsterdammers wel haalbaar en betaalbaar is.
Kabinet
Het kabinet ziet niets in de plannen van Amsterdam om in 2030 geen vervuilende benzine- en dieselauto’s meer in de stad toe te laten. Dat laat staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) weten.
,,Schone lucht is belangrijk, dus goed dat steden daar plannen voor maken en mensen helpen bij de overstap naar schonere auto’s. Een verbod op alle benzine en dieselauto’s is voor mij nu niet aan de orde”, aldus de bewindsvrouw.
Een belangrijke stap waarvan ik hoop dat andere steden volgen
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Ook PvdA-Kamerlid Attje Kuiken wil fractie leiden
PvdA-Kamerlid Attje Kuiken stelt zich kandidaat om fractievoorzitter te worden van de PvdA. Eerder deed haar collega Henk Nijboer dat ook al. De negen Tweede Kamerleden van de partij bepalen vrijdag wie het wordt. -
PREMIUM
Oslo is kampioen elektrisch rijden door verleiden, lijmen en paaien van de autokoper
Het aangekondigde Amsterdamse verbod op brandstofauto's in 2030 is een totaal andere aanpak dan de insteek van het Noorse Oslo. Daar worden automobilisten juist verleid om elektrisch te gaan rijden. En het werkt: eenderde van alle nieuwe auto's rijdt inmiddels volledig op elektriciteit. -
update/met video
Rutte noemt woningcrisis als een oorzaak van overbelast Ter Apel: 'Ik schaam me diep’
Premier Mark Rutte ‘schaamt zich diep’ voor het tekort aan opvangplekken voor asielzoekers. Eerder vandaag zei staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel) dat de problemen bij het overbelaste aanmeldcentrum voor asielzoekers in Ter Apel nog lang niet opgelost zijn. -
PREMIUMGeld & Geluk
Astrid kwam met niets uit scheiding: ‘Kon binnen jaar auto van 15.000 euro kopen’
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen geld en geluk. Astrid wil dat haar kinderen elke week één euro sparen. ,,Zo lief: toen hun oma via WhatsApp was opgelicht, haalden ze hun spaarpot leeg.” -
PREMIUM
Rookmelder is vanaf 1 juli verplicht op élke woonlaag: hier moet je op letten
Waar rook is, is behalve vuur hopelijk ook een brandmelder. Op elke verdieping van het huis, want dat moet vanaf 1 juli in álle Nederlandse woningen.
-
Getest: Dit is de beste inbouw-combimagnetron
Wat is de beste inbouw-combimagnetron? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
20
Laten we niet wéér te vroeg denken dat corona voorbij is
Langzamerhand is iedereen aan het wennen aan een wereld zonder coronamaatregelen. Het aantal mensen dat nog vrijwillig mondkapjes draagt in het openbaar vervoer zie je elke dag afnemen, de schroom om weer handen te schudden verdwijnt en belangrijker nog: het aantal nieuwe coronapatiënten in ziekenhuizen is afgenomen tot een minimum. En toch is er alle reden waakzaam te blijven, schrijft politiek verslaggever Hans van Soest in dit commentaar. -
Amsterdams plan om vervuilende auto's te weren zaait verdeeldheid
Amsterdammers kunnen voor 2030 op zoek naar een elektrische auto. Vanaf dat jaar is de stad verboden terrein voor al het verkeer op benzine of diesel. Al vanaf volgend jaar zijn oude dieselauto’s niet meer welkom. Het plan, waar vraagtekens bij de haalbaarheid worden gezet, zorgt voor flink wat verdeeldheid.