Volledig scherm
© ANP

Kamer niet onverdeeld enthousiast om aanschafsubsidie elektrische auto’s

Het idee van automobielvereniging RAI om een fikse aanschafsubsidie voor volledig elektrische auto’s in te stellen, kan niet op onverdeeld enthousiasme in de Tweede Kamer rekenen.

De RAI meldde vanmorgen in deze krant dat autokopers zuinige auto’s steeds meer links laten liggen. Maar de VVD ziet als grootste regeringspartij niks in extra fiscale stimulering. Kamerlid Remco Dijkstra: ,,Het is van belang dat fabrikanten auto’s aanbieden waar vraag naar is en met voldoende keuzevrijheid voor de consument. Fabrikanten moeten continu innoveren en auto’s worden steeds schoner omdat we telkens de Europese normen aanscherpen. Meer subsidies verstoren de keuzevrijheid en dat moet je niet willen. Elektrische auto’s kennen al voldoende fiscale voordelen.”

Quote

Het is voor Henk en Ingrid niet weggelegd om een dure Tesla aan te schaffen

Roy van Aalst, PVV
Volledig scherm
© EPA

Ook de PVV, de tweede partij van Nederland, is glashelder. ,,Als de consument wil kiezen voor een grote en zware auto, heb ik daar geen problemen mee. Het is vooral voor Henk en Ingrid niet weggelegd om een dure Tesla aan te schaffen, dus het overstappen naar alleen maar elektrisch rijden in 2030 zien wij niet als haalbaar”, zegt Kamerlid Roy van Aalst. De PVV ziet ook niets in door de overheid opgelegde subsidies, verplichtingen of verboden als het gaat om elektrisch rijden.

De linkse partijen staan daar lijnrecht tegenover. Met het klimaatakkoord in de hand is het nieuws dat autobezitters weer voor 'groot en zwaar' gaan volgens de SP ‘een ongewenste ontwikkeling’. ,,Nu is het van groot belang deze elektrische (ex-lease)auto’s in Nederland te houden en haalbaar te maken voor de autorijder”, aldus SP’er Cem Laçin. ,,Dat kan door een aanschafsubsidie en subsidie op laadpalen. Het kabinet wil dat nieuwe auto’s in 2030 emissieloos zijn, terwijl autofabrikanten aangeven dat dit onmogelijk is. Hoe gaat dit kabinet deze maatregel waarmaken?”

In het regeerakkoord staat inderdaad, zoals de SP zegt, het ‘streven’ dat uiterlijk in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos zijn. ,,We zorgen ervoor dat we met voldoende tank- en laadinfrastructuur klaar zijn voor een nieuw wagenpark”, schrijven de coalitiepartijen. Maar dat is niet genoeg, denkt ook Liesbeth van Tongeren (GroenLinks). ,, Mensen ademen nu al slechtere lucht in door zwaardere grotere auto’s. De aanschafsubsidie van de RAI is dus een goed idee. Daarnaast zijn er snel meer laadpalen nodig.”

Maak schoon aantrekkelijk

Quote

We kunnen het ons niet permitte­ren tijd te verliezen

Gijs van Dijk, PvdA

De PvdA vindt dat het kabinet terecht streeft naar schone en elektrische auto's. Kamerlid Gijs van Dijk: ,,Maar dat gaat niet vanzelf. Maak het aantrekkelijk voor de consument. Ik verwacht, zeker gezien deze cijfers, voorstellen van de minister. We kunnen het ons niet permitteren tijd te verliezen.”

,,De markt doet onvoldoende zelf, consumenten kiezen nog te veel voor vieze auto’s”, constateert zelfs Kamerlid Rob Jetten van regeringspartij D66. ,,Als dat zo blijft, moeten we na 2020 wellicht kiezen om elektrisch rijden alsnog fiscaal te blijven stimuleren. Ik put wel hoop uit mededeling van grote automerken dat ze van bijna alle modellen ook schonere varianten volop gaan aanbieden.”

Naar het buitenland

Quote

Het feit dat er veel subsidie in die auto's is gegaan, is nog geen reden om er nog meer subsidie in te steken

Eric Wiebes, VVD

Bovag pleitte in maart nog voor 1.000 euro laadtegoed voor iedereen die een tweedehands plug-inhybride koopt om te voorkomen dat ze linea recta naar het buitenland gaan. ,,We hebben via de belasting allemaal bijgedragen aan die auto en we moeten meer doen om ze voor de particulier aantrekkelijk te maken.'' Eric Wiebes (VVD), destijds staatsecretaris van Financiën, zag er echter niets in. ,,Het feit dat er veel subsidie in die auto's is gegaan, is nog geen reden om er nog meer subsidie in te steken.'' Ook het milieuargument ging wat hem betreft niet op. ,,Er staat geen muur rond Nederland.'' Saillant detail: dezelfde Wiebes is nu minister van Economische Zaken & Klimaat.

Er wordt ook in het regeerakkoord nog steeds gesproken over ‘uitfasering van de fiscale stimulering van emissieloze auto’s’. Volgens een woordvoerder van het ministerie van Financiën loopt de nieuwste Autobrief, waarin de fiscale maatregelen zijn geregeld, tot en met 2020. Hij benadrukt dat een regeerakkoord kan leiden tot nieuwe regelgeving.

In de huidige brief is vastgesteld dat voor volledig elektrische leaseauto’s tot 50.000 euro de extreem lage 4 procent bijtelling blijft bestaan. Dit gaat ook op voor alle waterstofauto’s. Verder is er een vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor elektrische en waterstofauto’s. Voor alle andere leaseauto’s met een uitstoot vanaf 1 gram geldt een tarief van 22 procent.

  1. ‘Relatie voormalige hoofdofficieren was plakkerig en ongezond’

    ‘Relatie voormalige hoofdoffi­cie­ren was plakkerig en ongezond’

    Het eerder achtergehouden hoofdstuk van het rapport van de commissie-Fokkens, die een reeks interne perikelen in de hogere regionen van het Openbaar Ministerie (OM) onderzocht, is vandaag alsnog openbaar gemaakt. Vanwege privacygevoelige informatie en een dreigend kort geding van een tot dusver onbekend gebleven ‘belanghebbende’ werd bij de presentatie van het rapport op 25 april van publicatie van het hoofdstuk afgezien. Het geding is niet doorgezet, aldus het OM. In het hoofdstuk komen saillante verklaringen over de affaire tussen de twee hoofdofficieren aan bod.