Kamer niet onverdeeld enthousiast om aanschafsubsidie elektrische auto’s
Het idee van automobielvereniging RAI om een fikse aanschafsubsidie voor volledig elektrische auto’s in te stellen, kan niet op onverdeeld enthousiasme in de Tweede Kamer rekenen.
Delen per e-mail
De RAI meldde vanmorgen in deze krant dat autokopers zuinige auto’s steeds meer links laten liggen. Maar de VVD ziet als grootste regeringspartij niks in extra fiscale stimulering. Kamerlid Remco Dijkstra: ,,Het is van belang dat fabrikanten auto’s aanbieden waar vraag naar is en met voldoende keuzevrijheid voor de consument. Fabrikanten moeten continu innoveren en auto’s worden steeds schoner omdat we telkens de Europese normen aanscherpen. Meer subsidies verstoren de keuzevrijheid en dat moet je niet willen. Elektrische auto’s kennen al voldoende fiscale voordelen.”
Ook de PVV, de tweede partij van Nederland, is glashelder. ,,Als de consument wil kiezen voor een grote en zware auto, heb ik daar geen problemen mee. Het is vooral voor Henk en Ingrid niet weggelegd om een dure Tesla aan te schaffen, dus het overstappen naar alleen maar elektrisch rijden in 2030 zien wij niet als haalbaar”, zegt Kamerlid Roy van Aalst. De PVV ziet ook niets in door de overheid opgelegde subsidies, verplichtingen of verboden als het gaat om elektrisch rijden.
De linkse partijen staan daar lijnrecht tegenover. Met het klimaatakkoord in de hand is het nieuws dat autobezitters weer voor 'groot en zwaar' gaan volgens de SP ‘een ongewenste ontwikkeling’. ,,Nu is het van groot belang deze elektrische (ex-lease)auto’s in Nederland te houden en haalbaar te maken voor de autorijder”, aldus SP’er Cem Laçin. ,,Dat kan door een aanschafsubsidie en subsidie op laadpalen. Het kabinet wil dat nieuwe auto’s in 2030 emissieloos zijn, terwijl autofabrikanten aangeven dat dit onmogelijk is. Hoe gaat dit kabinet deze maatregel waarmaken?”
In het regeerakkoord staat inderdaad, zoals de SP zegt, het ‘streven’ dat uiterlijk in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos zijn. ,,We zorgen ervoor dat we met voldoende tank- en laadinfrastructuur klaar zijn voor een nieuw wagenpark”, schrijven de coalitiepartijen. Maar dat is niet genoeg, denkt ook Liesbeth van Tongeren (GroenLinks). ,, Mensen ademen nu al slechtere lucht in door zwaardere grotere auto’s. De aanschafsubsidie van de RAI is dus een goed idee. Daarnaast zijn er snel meer laadpalen nodig.”
Maak schoon aantrekkelijk
We kunnen het ons niet permitteren tijd te verliezen
De PvdA vindt dat het kabinet terecht streeft naar schone en elektrische auto's. Kamerlid Gijs van Dijk: ,,Maar dat gaat niet vanzelf. Maak het aantrekkelijk voor de consument. Ik verwacht, zeker gezien deze cijfers, voorstellen van de minister. We kunnen het ons niet permitteren tijd te verliezen.”
,,De markt doet onvoldoende zelf, consumenten kiezen nog te veel voor vieze auto’s”, constateert zelfs Kamerlid Rob Jetten van regeringspartij D66. ,,Als dat zo blijft, moeten we na 2020 wellicht kiezen om elektrisch rijden alsnog fiscaal te blijven stimuleren. Ik put wel hoop uit mededeling van grote automerken dat ze van bijna alle modellen ook schonere varianten volop gaan aanbieden.”
Naar het buitenland
Het feit dat er veel subsidie in die auto's is gegaan, is nog geen reden om er nog meer subsidie in te steken
Bovag pleitte in maart nog voor 1.000 euro laadtegoed voor iedereen die een tweedehands plug-inhybride koopt om te voorkomen dat ze linea recta naar het buitenland gaan. ,,We hebben via de belasting allemaal bijgedragen aan die auto en we moeten meer doen om ze voor de particulier aantrekkelijk te maken.'' Eric Wiebes (VVD), destijds staatsecretaris van Financiën, zag er echter niets in. ,,Het feit dat er veel subsidie in die auto's is gegaan, is nog geen reden om er nog meer subsidie in te steken.'' Ook het milieuargument ging wat hem betreft niet op. ,,Er staat geen muur rond Nederland.'' Saillant detail: dezelfde Wiebes is nu minister van Economische Zaken & Klimaat.
Er wordt ook in het regeerakkoord nog steeds gesproken over ‘uitfasering van de fiscale stimulering van emissieloze auto’s’. Volgens een woordvoerder van het ministerie van Financiën loopt de nieuwste Autobrief, waarin de fiscale maatregelen zijn geregeld, tot en met 2020. Hij benadrukt dat een regeerakkoord kan leiden tot nieuwe regelgeving.
In de huidige brief is vastgesteld dat voor volledig elektrische leaseauto’s tot 50.000 euro de extreem lage 4 procent bijtelling blijft bestaan. Dit gaat ook op voor alle waterstofauto’s. Verder is er een vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor elektrische en waterstofauto’s. Voor alle andere leaseauto’s met een uitstoot vanaf 1 gram geldt een tarief van 22 procent.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
vsn Nu al ruzie in partij van Willem Engel: ‘Niet op de kieslijst? Ik weet van niets’
Willem Engel van actiegroep Viruswaarheid is niet langer kandidaat-Kamerlid voor de coronakritische partij Vrij en Sociaal Nederland (VSN), laat oprichter en partijleider Bas Filippini weten. In de partij is ruzie ontstaan over zijn kandidatuur. Engel reageert zeer verbaasd aan de telefoon en eist dat Filippini zijn uitspraken intrekt. ,,Niet meer op de kieslijst? Jij weet meer dan ik!” -
‘Nationaal programma’ voor onderwijs na corona moet achterstanden wegpoetsen
Het gaat niet lukken om alle achterstanden die leerlingen door de coronacrisis hebben opgelopen nog dit schooljaar weg te poetsen. Het kabinet maakt een ‘nationaal programma’ voor het onderwijs na corona en verwacht dat basis- en middelbare scholen nog jaren aan de bak moeten om opgelopen achterstanden weg te werken. -
Update / video Lilianne Ploumen nieuwe lijsttrekker van de PvdA: ‘Ik ben er klaar voor’
PvdA-Kamerlid en oud-minister Lilianne Ploumen (58) wordt de nieuwe lijsttrekker van de PvdA. Vanmiddag is ze door de partij voorgedragen in haar woonplaats Amsterdam. -
PREMIUM
1,5 meter afstand bewaren? Deze slimme blauwe lijn loopt met je mee
Je loopt een drukke ruimte binnen. Zeg, een stationshal of een beurs. Wanneer een andere bezoeker nadert, verschijnt er plotseling een blauwe streep op de vloer. Komt die persoon binnen de 1,5 meter afstand, dan komen er kronkels in de lijn. Als de afstand weer 1,5 meter is, trekt de lijn recht. Kunstenaar Jólan van der Wiel ontwikkelde het idee met Nick Verstand. In innovatiecentrum Civon in Ulft is inmiddels een werkende versie van het ‘smart distancing system’ te zien. -
PREMIUM
dupe partnertoets Pascalle mag nergens meer knippen, maar op steun hoeft ze niet te rekenen
Ze had zich het jubileum wel anders voorgesteld. Pascalle Thüss uit Hengelo komt al 25 jaar bij de mensen thuis, voor een knipbeurt of haarspoelinkje. Nu zit ze thuis, duimen te draaien. Op steun vanuit een van de regelingen van het Rijk hoeft ze niet te rekenen. De partnertoets nekt haar.
-
SGP-burgemeester stapt uit partij om standpunt FvD
De burgemeester van Veenendaal, Gert-Jan Kats, is uit de SGP gestapt. Kats vindt dat de SGP ‘ondubbelzinnig afstand moet nemen’ van Forum voor Democratie en stelt dat de partij ‘een grens moet trekken’ bij antisemitisme. Eind vorig jaar werd bekend dat in de jongerenafdeling van FvD antisemitische berichten rondgingen. Partijleider Thierry Baudet zou antisemitisme hebben gerelativeerd. -
PvdA-partijvoorzitter haalt uit naar kritische leden die vertrek Asscher eisten
Partijvoorzitter Nelleke Vedelaar van de PvdA heeft tijdens een digitaal partijcongres uitgehaald naar kritische leden. Zij neemt het de leden kwalijk dat zij de positie van de inmiddels opgestapte partijleider Lodewijk Asscher ter discussie hebben gesteld. -
AUTOTEST Test Citroën C3: strijd tegen de tand des tijds
Eigenzinnig design en comfort zijn van oudsher belangrijke pluspunten van de Citroën C3. Maar kan de huidige, vier jaar oude generatie de concurrentie nog wel aan?