Volledig scherm
© epa

Tweede Kamer voor gewapende bewakers tegen piraten

Na jaren parlementair getouwtrek is de weg vrij voor gewapende beveiligers op schepen die in piraterijgebieden varen. Een wetsvoorstel van VVD en CDA dat dit regelt heeft na een aanpassing de steun van een meerderheid in zowel Tweede als Eerste Kamer. Regeringspartij ChristenUnie regelt in een wetswijziging cameratoezicht aan boord.

Beveiligers worden verplicht bodycams te dragen die aangezet moeten worden zodra het schip gevaarlijke wateren binnenvaart. Als er sprake is van piraterij of een ander incident, moeten de beveiligers de beelden – mét geluid – overdragen aan het Openbaar Ministerie (OM). ,,Op die manier moet de overheid geweldssituaties kunnen controleren”, stelt ChristenUnie-Kamerlid Joël Voordewind.

In plaats van camera’s op de uitrusting van de beveiligers mag er volgens Voordewind ook gekozen worden voor camera’s op het schip. ,,Zolang we maar 180 graden beeld hebben.” Als de beveiligers geen beelden kunnen leveren, zijn ze strafbaar. VVD-Kamerlid Han ten Broeke en CDA-Kamerlid Martijn van Helvert, de initiatiefnemers van het wetsvoorstel, steunen het amendement van Voordewind.

Piraterijgevallen

Over de inzet van particuliere bewapende beveiligers wordt al vele jaren gesproken, sinds het aantal piraterijgevallen vooral voor de kust van Somalië, in de Golf van Aden, explosief toenam. Na de verkiezingen van vorig jaar kwam er een meerderheid voor het wetsvoorstel in zicht. Bijna alle andere Europese landen maken de inzet van beveiligers mogelijk, maar in ons land hield een groot deel van de Kamer altijd bezwaren omdat het geweldsmonopolie bij de regering ligt.

Daarom werd als tussenoplossing al gekozen voor de inzet van teams met mariniers, die rederijen konden inhuren. Maar de reders klaagden over een gebrek aan flexibiliteit; de mariniers konden niet altijd op korte termijn vertrekken omdat ze een te lange voorbereidingstijd nodig hadden. Sommige rederijen namen al stiekem beveiligers mee. Volgens Voordewind blijven de mariniers de eerste keus en mogen schepen alleen de beveiligers meenemen als dat niet anders kan.

Kapingen

De vraag is welk probleem de wet nu oplost. Het aantal kapingen voor de kust van Somalië is bijna 0. Toch is het volgens Voordewind nog nodig. ,,Er zijn in 2017 180 incidenten geweest. Het aantal kapingen neemt dan wel af, maar het aantal piraterij-incidenten niet.”

De beveiligers kunnen nog niet op korte termijn met schepen mee. De wet moet nog worden behandeld door de Eerste Kamer.