Volledig scherm
De luchthaven Schiphol in de nacht, gefotografeerd vanaf de Amsterdamse Zuidas © Marco van Middelkoop

Kamermeerderheid wil af van overlastgevende nachtvluchten Schiphol

LuchtvaartdebatNachtvluchten vanaf Schiphol vinden weliswaar plaats binnen de geluidsnormen, maar in de praktijk schrikken burgers te vaak wakker van overvliegende toestellen. Dus moet het mes in deze overlastgevende vluchten.

Dat vindt een Kamermeerderheid inclusief regeringspartijen D66 en ChristenUnie, zo bleek vanmiddag tijdens een debat in de Tweede Kamer.

Volgens Jan Paternotte (D66) loopt Schiphol totaal uit de pas vergeleken met andere Europese luchthavens als het gaat om nachtvluchten. Het gaat volgens hem vaak om vakantie- en vrachtvluchten die tussen 23.00 uur en 06.00 uur vliegen. 

In 2012 is afgesproken dat er maximaal 29.000 nachtvluchten op Schiphol mogen zijn. Dat zijn volgens de parlementariër alleen vaak geen vluchten die essentieel zijn voor Schiphol als internationaal knooppunt. ,,Schiphol was nooit bedoeld als luchthaven voor prijsvechters.’’ Wat D66 betreft is er alle reden om de nachtvluchten vanaf 2021 terug te brengen tot een reëel niveau, aldus Paternotte.

Verstandig

Quote

We moeten af van de hinder. Maar er moet wel gelet worden op het verlies van werkgele­gen­heid bij het schrappen van nachtvluch­ten

SP-Kamerlid Cem Laçin

Ons buurlanden beperken de laatste jaren al het aantal nachtvluchten vanaf grote luchthavens. ,,Minder nachtvluchten hier zou een verstandig doel zijn’’, zegt ook Eppo Bruins (ChristenUnie). De SP wil eveneens geleidelijke afschaffing. ,,We moeten af van de hinder. Maar er moet wel gelet worden op het verlies van werkgelegenheid bij het schrappen van nachtvluchten, vooral bij vrachtvervoer.’’

Andere partijen, zoals GroenLinks en Partij voor de Dieren, pleiten al langer voor een verbod op nachtvluchten, ook vanwege de milieuvervuiling. De Raad voor de leefomgeving en infrastructuur stelde vorige week al in zijn advies ‘Luchtvaartbeleid: een nieuwe aanvliegroute’ dat slaapverstoring als gevolg van nachtvluchten leidt tot negatieve gezondheidseffecten.

,,Gezondheid wordt op dit moment in de beoordeling van luchtvaart nog maar beperkt meegenomen. Hinder in de nacht zou daarom zoveel als redelijkerwijs mogelijk moeten worden teruggebracht’’, aldus de Raad. Na een overgangsperiode waarin verdere groei van nachtvluchten niet is toegestaan, zou overgegaan moeten worden tot het verbieden van starts in de nacht.

Eerst beperken, dan stoppen

,,Beperk nachtvluchten, kijk of je ermee kan stoppen. Dat is het advies van de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur. En dat moet de minister volgen’’, vindt GroenLinks. De PvdA voegde nog toe dat omwonenden van Schiphol ook overlast ondervinden van vluchten laat op de avond en vroeg in de ochtend. ,,Daar moet ook naar worden gekeken.’’ 

Tijdens het Kamerdebat vandaag zeiden de coalitiepartijen desgevraagd ook dat ze een eerder aangenomen SP-motie over Lelystad Airport nog steeds steunen. Die motie spreekt uit dat deze regionale luchthaven niet zelfstandig mag groeien en alleen vluchten van Schiphol mag overnemen. 

Na de meivakantie praat de Tweede Kamer uitgebreid over de plannen met Lelystad Airport. Het is de bedoeling dat er dan ook afspraken met Brussel liggen.  

Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) komt later dit jaar met een brede luchtvaartnota en de specifieke plannen voor Schiphol. Daarin zal ze terugkomen op de nachtvluchten, liet ze vanmiddag weten. Veiligheid, behoud van werkgelegenheid en beperken van de hinder worden meegewogen bij haar visie, net als het beleid in buurlanden.  

  1. Vooral rechts-Nederland twittert nog altijd driftig over Volkert van der Graaf
    PREMIUM

    Vooral rechts-Nederland twittert nog altijd driftig over Volkert van der Graaf

    ‘Vandaag wordt Pim Fortuyn geen 70. Vandaag loopt Volkert van der Graaf op kosten van de belastingbetaler zijn rondjes hard’ en ‘Met Volkert, weet jij waar Thierry woont #D66 #Ollongren’. Het is een kleine greep uit de tweets die het afgelopen jaar zijn verstuurd over Volkert van der Graaf. Zeventien jaar na de moord is de bekendste moordenaar van Nederland nog steeds een gevoelig en veelbesproken onderwerp.