Volledig scherm
© ROBIN UTRECHT

Milieuclubs ontevreden: Eerlijke CO2-heffing is onvermijdelijk

Een eerlijke CO2-heffing en een effectief boetesysteem om de uitstoot terug te brengen, zijn onvermijdelijk. Dat zegt de milieubeweging, met daarin onder meer Milieudefensie, Greenpeace en Natuur & Milieu, in een reactie op de presentatie van de doorrekening door het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) van het concept-klimaatakkoord.

Quote

Nu krijgt de vervuiler juist subsidie. Dat is de wereld op z’n kop

De milieubeweging

,,De doorrekening van het PBL geeft het ontwerp-klimaatakkoord een dikke onvoldoende’’, stellen de organisaties, waar ook de FNV zich bij aansloot. ,,De boodschap aan het kabinet is duidelijk: met halve maatregelen halen we de klimaatdoelen niet. Het is nu onvermijdelijk om met onze oplossingen aan de slag te gaan. De samenleving is klaar voor een goed klimaatbeleid, dat bovendien groene banen oplevert. Dat lieten de 40.000 mensen op de Klimaatmars wel zien. Genoeg getreuzeld, het klimaat wacht niet.’’

De organisaties, die ruim 1.5 miljoen Nederlanders vertegenwoordigen, pleiten voor plannen ‘die de vervuiler laat betalen in plaats van de burger voor de kosten te laten opdraaien'. Ze willen een maatregelenpakket dat wel volgens hen wel werkt, zoals een beperkte CO2-heffing en ‘effectieve boetes voor bedrijven die hun uitstoot te weinig terugbrengen.’ De opbrengsten uit deze heffing kunnen worden teruggegeven aan bedrijven die stappen nemen om te vergroenen, voor maatregelen die een echte transitie naar een schone energievoorziening opleveren, stelt de milieubeweging.

De verdeling van de kosten is in het klimaatakkoord oneerlijk verdeeld, vindt Milieudefensie. ,,De huishoudens betalen naar verhouding veel meer dan grote vervuilende bedrijven. Terwijl de vervuiler zou moeten betalen. Nu krijgt de vervuiler juist subsidie. Dat is de wereld op z’n kop’’, stelt de organisatie.

CO2-reductie auto’s

Het klimaatplan voor de CO2-reductie van personenauto’s houdt onvoldoende rekening met de verwachte beschikbaarheid van elektrische auto’s, stelt de vereniging van auto-importeurs RAI. Volgens de autobranchevereniging zijn er de komende vijf jaar nog niet voldoende elektrische auto’s beschikbaar om de CO2-doelen te realiseren. 

RAI wil dat de komende jaren ook andere soorten auto’s die weinig uitstoot veroorzaken worden gestimuleerd, zoals hybride-auto’s met een stekker. ,,Daarna is er een voldoende breed en gevarieerd aanbod van waterstof- en batterij-elektrische auto’s op de Nederlandse markt beschikbaar - voor iedere portemonnee en voorkeur.’’