Volledig scherm
© ANP

Miljarden schade door groeiende files

De groeiende files kosten de maatschappij tot 3,7 miljard euro per jaar. Ondanks extra asfalt de komende jaren, zullen de files alleen maar langer worden en de kosten verder toenemen.

Quote

Bij vertraging geldt: tijd is geld

Arjen ’t Hoen, Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM)

Door de aantrekkende economie neemt het wegverkeer dit en volgend jaar naar verwachting met 1,7 procent toe. De jaren daarna is de groei iets bescheidener: 1,2 procent. Dat betekent een nog langere reistijd door verkeersdrukte en dus extra kosten voor de maatschappij. Dat heeft het kennisinstituut van het ministerie van Infrastructuur berekend. 

,,Bij vertraging geldt: tijd is geld'', zegt Arjen ’t Hoen van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). ,,Dat hebben we niet alleen voor bedrijven berekend, maar ook voor personen.''  De kosten worden veroorzaakt doordat forensen en vrachtverkeer langer in de file staan, moeten omrijden om files te vermijden of eerder vertrekken uit angst om in de file terecht te komen.

Als belangrijke oorzaak van de verkeersopstopping noemt 'T Hoen dat Nederlanders verder reizen. En doordat weer meer mensen werken en er meer vrachtverkeer op de weg zit, staan we met zijn allen langer vast.

Maar deels verlichting

Tot en met 2022 kan zo de extra reistijd toenemen met 28 procent in vergelijking met afgelopen jaar, staat in het Mobiliteitsbeeld 2017 dat het KiM vandaag publiceert. De organisatie denkt dat een uitbreiding van de wegcapaciteit maar deels verlichting kan bieden.

Het nieuwe kabinet investeert flink in nieuw asfalt. Rutte III heeft tot en met 2031 minstens 1.000 kilometer extra asfalt in de pijplijn zitten. Denk aan de ring bij Utrecht, de Blankenburgverbinding, de A13/A16 bij Rotterdam en de doorgetrokken A15.

Afgelopen jaren is er al ruim 700 kilometer aan rijstroken aangelegd. Deze uitbreiding van het wegennet heeft er tussen 2005 en 2016 voor gezorgd dat de extra reistijd op de hoofdwegen met 46 procent is verminderd. De rijksoverheid geeft alleen al 2,6 miljard euro uit in 2018 aan aanleg, onderhoud en beheer van de hoofdwegen.

Lees verder onder de foto

Volledig scherm
© ANP

Sombere conclusie

Volledig scherm
File op de A28 richting Amersfoort. © ANP

Maar het duurt jaren voordat grote asfaltprojecten klaar zijn. Tot en met 2022 komen er op het hoofdwegennet relatief minder kilometers aan extra rijstroken bij dan in de afgelopen jaren. Dus blijven de files en kosten voorlopig toenemen, is de sombere conclusie. Pas ontwikkelingen als zelfrijdend vervoer kunnen daar volgens experts in de verdere toekomst echt verandering in brengen.

In Nederland werd volgens het KiM afgelopen jaar ongeveer 60 procent van alle reizigerskilometers per auto afgelegd. Ook werd bijna de helft van de vrijetijdsritten met de wagen gemaakt. De trein nam 13 procent van alle reizigerskilometers voor zijn rekening en de fiets 8 procent. 

Opvallend is nog dat de elektrisch fiets steeds populairder wordt bij jongeren. In 2013 namen mensen tussen de 12 en 49 jaar nog 16 procent van alle op een elektrische fiets afgelegde kilometers voor hun rekening en in 2016 lag hun aandeel al op 19 procent. Met de elektrische fiets worden vooral toertochten gemaakt, maar de afgelopen jaren werd het snelle rijwiel ook steeds vaker gebruikt voor werkritten.