Volledig scherm
Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat tijdens het debat over de besluitvorming rond vliegveld Lelystad Airport. © ANP

Minister blijft bij geplande opening Lelystad Airport

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) blijft bij de geplande opening van Lelystad Airport per 1 april 2019. Deze openingsdatum is vooralsnog haar streven en daar zal zij zich ,,100 procent'' voor inzetten, zo liet ze de Tweede Kamer vanavond weten tijdens een debat over de luchthaven.

Een aantal oppositiepartijen wil uitstel en vraagt om zorgvuldigheid boven snelheid. Eerst moet herindeling van het luchtruim plaatsvinden en een zorgvuldig inspraakproces, zegt bijvoorbeeld Suzanne Kröger van GroenLinks. De herinrichting moet ervoor zorgen dat het luchtruim efficiënter wordt ingedeeld, maar zal waarschijnlijk niet eerder dan 2023 klaar zijn.

Aanvliegroutes

De minister liet de Tweede Kamer maandag weten dat ze mogelijk pas in maart volgend jaar een definitief besluit neemt over de aanvliegroutes naar Lelystad Airport. Oorspronkelijk zou de knoop hierover al in november worden doorgehakt. Onder meer omdat de milieueffectrapportage (MER) moet worden geactualiseerd, duurt het allemaal langer. De rapportage moet worden aangepast omdat in de versie uit 2014 fouten zaten. Actiegroepen pleitten eerder in de Tweede Kamer voor een volledig nieuw milieueffectrapport. Maar Nieuwenhuizen wil liever niet ,,terug naar de tekentafel'', zei ze dinsdag.

Maandag werd bekend dat de minister waarschijnlijk pas in maart een definitief besluit over de aanvliegroutes naar Lelystad Airport, dat dus op 1 april 2019 moet opengaan. Oorspronkelijk moest de knoop hierover al in november worden doorgehakt, maar onder meer omdat het milieueffectenrapport (MER) moet worden geactualiseerd duurt het allemaal langer.

In de omliggende provincies is veel weerstand tegen de voorgestelde vliegroutes voor het vliegveld. Veel mensen zijn bang voor geluidsoverlast. Actiegroepen pleitten eerder in de Tweede Kamer voor een volledig nieuw milieueffectrapport.