Volledig scherm
© ANP

Minister: ook buitenlandse trucks moeten aan milieunorm voldoen

Buitenlandse vrachtwagens moeten ook voldoen aan strenge normen voordat ze worden toegelaten tot milieuzones in de grote steden. Dat zegt minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur. Desnoods moeten in Europees verband afspraken komen over de uitwisseling van uitstootgegevens, zodat oude en vervuilende trucks kunnen worden geweerd. 

Transportbedrijven klagen tegenover deze site dat vervuilende trucks uit met name Oost-Europese landen ongestoord de milieuzone in Rotterdam in- en uitrijden. De camera’s van milieuzones kunnen buitenlandse kentekens niet checken. Dat betekent dat Oost-Europese truckers met oude vrachtwagens ongestraft kunnen doorrijden.

,,Dat is zeker niet de bedoeling'', zegt Van Nieuwenhuizen. ,,Je hebt die zones niet voor niets. Het kan niet zo zijn dat Nederlanders aan de regels moeten voldoen, en dat de rest met vieze wagens wel gewoon erin rijdt.''

Maasvlakte

Volledig scherm
Vrachtwagens op de Maasvlakte in Rotterdam. © Hollandse Hoogte / David Rozing

Het probleem speelt niet alleen in de steden, maar ook in het Rotterdamse havengebied waar de Maasvlakte een milieuzone is. Nederlandse transportondernemers zien met lede ogen toe hoe zij moesten investeren in schonere trucks om in de Rotterdamse haven te mogen werken en hun concurrenten uit het Oostblok niet. 

Van Nieuwenhuizen belooft de kwestie aan te kaarten bij haar Europese collega's. ,,We zullen in overleg moeten met de landen waar die vrachtwagens vandaan komen.''