Volledig scherm
Een automobilist checkt op een parkeerplaats welke route ze het best kan nemen. © ANP XTRA

Ministerie: Een app voor reis van deur tot deur

Met een app snel regelen welk vervoersmiddel je het beste overdag naar werk, in het weekend voor familiebezoek of 's avonds na de bioscoop naar huis kunt gebruiken.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat start samen met regionale overheden proeven om vervoer van deur tot deur als één online dienst mogelijk te maken, komt vandaag naar buiten. Voor deze experimenten ligt maximaal 20 miljoen euro op de plank.

In zeven regio's kunnen mensen straks via hun mobiel kiezen voor het vervoermiddel dat op dat moment passend is: fiets, bus, taxi of (deel)auto. Het gaat om Amsterdam, Utrecht Leidsche Rijn, Eindhoven, Limburg, Twente, Groningen-Drenthe en Rotterdam-The Hague Airport.

Druk op de knop

Quote

Een reiziger moet kunnen variëren tussen de auto, ov en de fiets. Niet de manier waarop je reist, maar de reiziger staat centraal.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven

Voor de consument moet straks met een druk op de knop duidelijk zijn welke vervoerskaarten, abonnementen of telefoonnummers voor ieder vervoersmiddel nodig zijn. Nu bieden bedrijven en vervoerders nog een wirwar aan unieke vervoersmethoden aan, die meestal niet op elkaar aansluiten.

,,Dit is een mooie innovatieve oplossing om onze steden bereikbaar te houden", geeft minister Cora van Nieuwenhuizen aan. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven vervolgt: ,,Ik wil dat we flexibel zijn: een reiziger moet kunnen variëren tussen de auto, ov en de fiets. Niet de manier waarop je reist, maar de reiziger staat centraal."

Het actuele reisadvies is gebaseerd op persoonlijke voorkeuren van reizigers. Daarnaast biedt de app ook toegang tot het vervoer en kunnen reizigers tijdens hun reis extra informatie ontvangen; bijvoorbeeld over vertragingen in hun reis en alternatieve reisadviezen.

Regionale pilots

Het kabinet steekt geld in deze apps omdat het zich tot doel heeft gesteld Nederland bereikbaar te houden, ook binnen grote steden en krimpgebieden. In 2019 starten de zeven regionale pilots en ze duren twee tot drie jaar.

De insteek is dat aanbieders zelf hun klanten werven en snel meer dan 2000 consumenten aan zich weten te binden. Mits succesvol, is landelijke invoering een optie.