Volledig scherm
Een fietspad aan de Groesbeekseweg in Malden © Theo Peeters

Nationaal fietsplan levert 25.000 extra stallingsplekken op

Een nationaal fietsplan van het kabinet om te investeren in extra snelle routes en meer stallingsplekken, blijkt zeer gewild. Overleg met provincies en gemeenten heeft nu voor 345 miljoen euro aan projecten opgeleverd.    

Er komen in totaal zo’n 25.000 parkeerplekken voor de fiets bij, maakt staatssecretaris Stientje van Veldhoven vandaag bekend. Om snel door te kunnen fietsen, worden vijftien fietsroutes aangepast of nieuw aangelegd. Verder gaan 53 bestaande stallingen op de schop en voor 40 miljoen euro worden vier megaprojecten in Amsterdam, Rotterdam en Heerlen gestart. 

Nieuwe stalling onder het IJ

Het leeuwendeel van dat geld gaat naar een enorme nieuwe stalling met 4000 plekken bij Amsterdam Centraal, in een kelder onder het IJ. Maar ook projecten bij de stations Bijlmer Arena (1850 plekken), Heerlen (1000 plekken) en Rotterdam Alexander (1000 plekken) moeten veel extra capaciteit opleveren.  

Afgelopen juni maakte de staatssecretaris al bekend 100 miljoen euro uit te trekken om regionale fietsprojecten uit de grond te stampen. Daar leggen regionale en lokale overheden 245 miljoen euro bij. Van Veldhoven wil zo, samen met provincies en gemeenten, nog deze kabinetsperiode 200.000 mensen extra op de fiets naar het werk krijgen.

Schop in de grond

Quote

Aan het eind van de rit ontkom je niet aan meer investerin­gen in mobiliteit

Henk Brink, voorzitter van Tour de Force

,,In heel Nederland gaat de schop in de grond“, vertelt de bewindsvrouw. ,,Die fiets is zo belangrijk, want overal - niet alleen in de Randstad - nemen de opstoppingen in het verkeer toe. De fiets is Nederlands geheime wapen tegen die drukte op de weg. Hij is snel, schoon en gezond.“

Henk Brink, voorzitter van Tour de Force (een samenwerkingsverband dat kijkt hoe de kracht van de fiets beter benut kan worden), is heel blij met de 100 miljoen euro vanuit de overheid voor parkeren en razendsnelle verbindingen, maar daarmee zijn we er volgens hem nog niet.

Brink: ,,Aan het eind van de rit ontkom je niet aan meer investeringen in mobiliteit en dus in een toekomstbestendige infrastructuur. Ik hoop dat het ministerie daar geld in blijft steken, want de provincies en gemeenten kunnen niet alles alleen waarmaken.“ Van Veldhoven is het daarmee eens. ,,We zijn de potentie van de fiets nog volop aan het ontdekken.“   

Fietsvoorzieningen

Gedeputeerde Floor Vermeulen is ambassadeur namens de provincies voor onder meer ‘fietsvoorzieningen op stations’. Hij wil dat overheden - naast de bestaande investeringen in verkeersprojecten - proberen de combinatie van fiets en openbaar vervoer zo aantrekkelijk mogelijk te maken. ,,Met name voor forenzen kan dit een aantrekkelijk alternatief zijn, maar dan moeten de faciliteiten wel in orde zijn.“

D66‘er Van Veldhoven is de eerste bewindspersoon die vol inzet op de fiets. Samen met elf grote werkgevers wil zij meer mensen op de fiets naar het werk laten gaan. Ook wordt de leasefiets vanaf 2020 fiscaal gestimuleerd. Dit voorjaar wil de staatssecretaris samen met de provincies en de gemeenten met de Nationale Fietsagenda 2.0 komen.

Quote

We zijn de potentie van de fiets nog volop aan het ontdekken

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66)