Nederland in de clinch met Brussel over milieueffecten vliegroutes
Geheime stukkenDe Europese Commissie heeft een fiks dispuut met Nederland over het vaststellen van de milieueffecten bij luchthavenprojecten, en vooral van de bijbehorende vliegroutes. Dat blijkt uit vertrouwelijke stukken die deze krant heeft ingezien. Dit conflict kan het toch al omstreden project Lelystad Airport treffen, zeggen critici.
Volgens minister Van Nieuwenhuizen (Luchtvaart) heeft het dispuut met de Commissie niets te maken met de gang van zaken rond Lelystad Airport, dat in april 2020 open moet. Maar belangenclubs, verenigd in de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen, zien door de Brusselse bezwaren ruimte om naar de rechter te stappen over de veelbesproken regionale luchthaven.
In gebreke gesteld
Belangenorganisaties: Kabinet schendt EU-regels bij Lelystad Airport
Wat is de aanleiding? Op 7 maart is Nederland in gebreke gesteld door Brussel over de manier waarop wij de Europese richtlijn voor milieueffectrapportages (MER) hebben doorgevoerd. Zo‘n MER brengt de verwachte milieueffecten van een plan in beeld, voordat de overheid daar een besluit over neemt.
Vooralsnog doen de minister en de Europese Commissie geheimzinnig over de reden van de ingebrekestelling, maar de uitleg is wel vertrouwelijk naar de Tweede Kamer gestuurd. Deze krant heeft de hand weten te leggen op de toelichting van Brussel op de ingebrekestelling én op het antwoord van Nederland.
De Commissie blijkt er grote moeite mee te hebben dat Nederland bij de vergunningenprocedure voor de aanleg van een luchthaven het vaststellen van alle vliegroutes niet gelijk meeneemt als ‘essentiële factor’ in de beschrijving van het project. Terwijl alleen zo duidelijk kan worden welke milieueffecten de luchthaven in totaal oplevert en hoe groot die effecten zullen zijn.
Nederland werkt verder in fasen om toestemming te verlenen voor een luchthaven. Dat vindt Brussel goed, maar dan moet de MER in principe pas plaatsvinden als álle effecten op het milieu kunnen worden vastgesteld. Zo wordt volgens de Commissie voorkomen dat er een eindakkoord ligt zonder dat ‘aanzienlijke directe of indirecte gevolgen’ voor het milieu helder zijn.
Alleen beschrijven
Alleen, ons kabinet meent dat het voor het vaststellen van een luchthavenbesluit genoeg is om de vliegroutes van en naar de luchthaven en de verwachte verkeersverdeling over deze routes in het MER te beschrijven, maar niet te beoordelen. De echte vaststelling van de vliegroutes zou namelijk helemaal géén fase vormen van onze milieuvergunningsprocedure. Dus hoeft er volgens Nederland geen nieuwe MER te worden gemaakt bij die routebepaling.
In de stukken wordt niet direct gesproken over een verband met een omstreden luchthavenproject dat momenteel loopt: de geplande opening van Lelystad Airport voor vakantievluchten. Minister Van Nieuwenhuizen ontkent dat verband ook pertinent in antwoorden op vragen van deze krant. Ze schrijft dat de procedure ‘niet gaat over bestaande of lopende besluitvorming over individuele projecten’.
Er is volgens de bewindsvrouw bij Lelystad Airport ook geen extra MER nodig, omdat de milieueffecten zowel over aankomst- en vertrekroutes als over aansluitroutes in beeld zijn gebracht in één rapportage. Zelfs de effecten van een mogelijke beperkte routeverschuiving zijn meegenomen. De MER is daarmee volgens de (Europese) regels uitgevoerd en is vorig jaar positief beoordeeld door een onafhankelijke commissie, aldus minister Van Nieuwenhuizen.
Daadwerkelijk verband
Volgens ons zijn niet alle vliegroutes beoordeeld, terwijl dat van Europa wél moet
De Stichting HoogOverijssel, verbonden aan de samenwerkende actiegroepen, is het daar niet mee eens. ,,Er is daadwerkelijk een verband tussen het MER-dispuut met Brussel en Lelystad Airport", laat de Stichting weten. Dat heeft de Europese Commissie in maart nog bevestigd in antwoord op een klachtenbrief. ,,Volgens ons zijn niet alle vliegroutes beoordeeld, terwijl dat van Europa wél moet.”
Als de minister het Luchthavenbesluit Lelystad en de luchtverkeersroutes ongewijzigd vaststelt en opening van het vliegveld in april 2020 doorzet, dan kan de Stichting HoogOverijssel naar eigen zeggen een civiele procedure aanspannen tegen de Staat. In zo’n procedure is het mogelijk om de foutieve Nederlandse vertaling van de Europese richtlijn aan de kaak te stellen.
Volgens de minister is een gang naar de rechter over de toepassing van de MER-procedures door Nederland sowieso ‘niet aan de orde’, ondanks het dispuut met de Europese Commissie. ,,De uitkomst van deze gesprekken zal de rechtmatigheid van besluiten niet aantasten.”
Het kabinet heeft nóg een luchtvaartprobleem met Brussel, omdat de Tweede Kamer niet wil dat Lelystad Airport na opening op eigen kracht groeit. De regionale luchthaven mag van de politiek alleen vakantievluchten van Schiphol overnemen. Maar de Europese Commissie wil dat ook nieuwe aanbieders de ruimte krijgen. Er ligt nu een compromis in Brussel, waar naar verwachting deze maand antwoord op komt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
vraag 't vtwonen
Zo wordt je huis een oase van rust: ‘Dat is echt een basisbehoefte’
In een rustig huis is het fijn thuiskomen na een lange werkdag. Hoe maak je van je huis zo’n serene plek? We vragen het Liza Wassenaar, stylist bij vtwonen. -
commentaar25
Ook telefoonverkeer hoort controleerbaar te zijn
Mark Rutte woont al bijna dertig jaar in hetzelfde appartement, zweert nog bij zijn oude Saab en gebruikte tot voor kort nog een ouderwetse mobiele telefoon waarmee hij niet op internet kon. Onlangs moest hij een nieuwe televisie kopen, omdat zijn oude beeldbuis het moderne tv-signaal niet meer kon verwerken. Het is juist die hang naar ‘alles bij het oude laten’ die Rutte nu in de problemen brengt, schrijft politiek verslaggever Hans van Soest in dit commentaar. -
PREMIUM92
Rutte was gehecht aan zijn oude Nokia, maar gaf hem vorige week toch op
Het ouwe Nokia’tje van premier Mark Rutte was lang onderwerp van spot en vooral gegrinnik. Nu hij sms’jes blijkt te hebben gewist, slaat het sentiment om. De man-van-vaste gewoonten is alsnog aan de smartphone. -
229
Tekort naar 3,4 procent, kabinet laat gepensioneerden opdraaien voor AOW-verhoging
Het begrotingstekort van Nederland stijgt dit jaar naar 3,4 procent en komt daarmee weer boven de Europese norm van 3 procent. Tegelijkertijd presenteert het kabinet de rekening aan kleinere spaarders, directeuren en pandjesbazen. Ook gaan AOW’ers grotendeels zelf opdraaien voor hun AOW-verhoging. -
Energierekening
Sjaak (75): ‘Ik heb zelf radiatorfolie achter de radiatoren geplaatst, met magneten’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Sjaak Kolderman (75) uit Sassenheim.
-
PREMIUMLedenraadpleging68
Kaag en kritische leden kruisen de degens: 'Als je glas wijn met haar drinkt is ze heel anders’
Sigrid Kaag beloofde nieuw leiderschap, maar partijzaken lijkt ze liever aan anderen over te laten. Vanmiddag wacht de D66-aanvoerder een cruciale sessie met leden. Hoe gaat Kaag zich revancheren na de kwestie-Van Drimmelen? ,,Ze is minister in oorlogstijd.” -
met video
Rutte in toespraak Oekraïens parlement: ‘Oekraïne kan rekenen op onwrikbare steun’
Premier Mark Rutte heeft vanmorgen op verzoek van Oekraïense president Zelenski via een liveverbinding het Oekraïense parlement in Kiev toegesproken. Dat deed hij in het geheim in verband met de veiligheid van zijn Oekraïense collega's. -
Podcast
Nanette en Marlies verloren ongeboren baby: ‘Zoveel liefde voor zo’n ieniemini mensje’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen. Deze week vertellen Marlies en Nanette over hun miskramen.