NS-topman laakt HSL-aanpak kabinet. 'Teleurstellende Sinterklaas'
UpdateHet kabinet denkt dat de prestaties van de flitslijn HSL-Zuid pas richting 2040 'toegroeien' naar het niveau dat nu wordt gehaald op het gewone spoornet. Extra maatregelen om sneller resultaat te bereiken zitten voorlopig niet in de pijplijn. NS-topman Roger van Boxtel is verbijsterd.
Delen per e-mail
De snelle spoorlijn naar het zuiden kampt de laatste jaren met vele vertragingen en uitval. Op het spoor zijn vaak technische problemen en reizigers zijn regelmatig de dupe. Er wordt al langere tijd gewerkt aan een structurele oplossing, maar die laat dus nog geruime tijd op zich wachten.
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (spoor) wil eerst de introductie afwachten van nieuwe treinen, bij de dienstregeling 2021. En een nieuw spoorveiligheidssysteem zal op belangrijke locaties niet voor 2030 worden ingevoerd.
Teleurgesteld
Ik heb een teleurgesteld sinterklaasgevoel
NS-topman Roger van Boxtel is ronduit verbijsterd over de kabinetsvisie op de flitslijn, laat hij deze site weten. ,,Ik heb een teleurgesteld sinterklaasgevoel. We hebben een mooi wensenlijstje ingeleverd voor de HSL-Zuid en krijgen nu een pakje terug waar niets in zit", zegt de NS-baas.
NS en spoorbeheerder ProRail zijn volgens Van Boxtel 'terecht onder druk gezet' om de prestaties te verbeteren op de HSL. Dat is ook gebeurd, blijkt uit extern onderzoek. ,,Daarin staat dat NS en ProRail de sinaasappel volledig hebben uitgeknepen. Nu resteert dat de lijn opgeknapt moet worden voor 600 tot 700 miljoen euro."
Geen geld
En dat geld is er niet, schrijft staatssecretaris Van Veldhoven aan de Tweede Kamer. ,,Op dit moment is de budgettaire ruimte voor het uitvoeren van de voorgestelde maatregelen ontoereikend."
NS en ProRail hebben eerder al voorgesteld het spoorveiligheidssysteem ERTMS te verbeteren op de snelle HSL-Zuid. Daarnaast moet dit systeem er zo snel mogelijk komen op het normale spoor bij Rotterdam, waar ook snelle treinen rijden.
Ten derde willen de vervoerder en de spoorbeheerder dat twee van de tien zogeheten spanningssluizen op de HSL-Zuid worden verplaatst en vernieuwd. Dit is een stuk van het bovenleidingsnetwerk waar een elektrische trein overgaat van de ene op de andere spanning. Er is daar een korte onderbreking in de bovenleiding en dat geeft nu grote problemen.
Eerlijk
Van Boxtel is blij dat de bewindsvrouw eerlijk benoemt dat het geld voor de voorgestelde ingrepen er niet is. ,,Maar we hadden hoge ambities en krijgen het lid op de neus. Dit is zeer teleurstellend voor de reizigers en onze machinisten."
Het doet me pijn dat ik nu juist degene ben die het de heer Van Boxtel moet verklappen, maar… Sinterklaas bestaat niet
Staatssecretaris Van Veldhoven laat in een reactie weten: ,,Natuurlijk is er altijd nog meer mogelijk als er opnieuw een grote zak geld naar de hogesnelheidslijn zou gaan. En het doet me pijn dat ik nu juist degene ben die het de heer Van Boxtel moet verklappen, maar… Sinterklaas bestaat niet."
Van Veldhoven verwacht van NS en ProRail dat zij 'ook de komende jaren blijvende aandacht en inzet tonen om de reiziger op de hogesnelheidslijn het maximale te bieden'.
Om voor de korte en middellange termijn de complexiteit van de HSL-Zuid te verminderen en de prestaties te verbeteren maakte het kabinet eerder al 60 miljoen euro vrij.
De HSL-Zuid is een snelle spoorlijn van 125 kilometer lang tussen de Amsterdamse metropool en de Belgisch grens. De peperdure lijn werd in 2009 in gebruik genomen.
Na bijna tien jaar wachten, kun je vanaf 9 april eindelijk rechtstreeks met de trein van Breda naar Antwerpen:
Verder in het nieuws
-
Extra politie om criminele geldstromen in kaart te brengen
Er komen enkele tientallen agenten extra om criminele geldstromen in kaart te brengen. Dat schrijft minister Ferd Grapperhaus (justitie) in een brief aan de Tweede Kamer. -
COMMENTAAR Verkiezing op 20 maart wordt met neplijsttrekkers een kermis
Elke partij heeft er een: een lijsttrekker voor de Eerste Kamerverkiezing. Dit weekeinde gaan ze met elkaar in debat op televisie. Een malle vertoning: lijsttrekkers voor een verkiezing waar de kiezer helemaal niets over te zeggen heeft. -
PREMIUM
Paul Rosenmöller: We gaan voor een verdubbeling in zetels in de Eerste Kamer
Een oude bekende betreedt vandaag het podium op het GroenLinks-congres in Zwolle. Na zestien jaar afwezigheid kan GroenLinks-coryfee Paul Rosenmöller een cruciale rol spelen als de coalitie haar meerderheid in de senaat verliest. ,,Ik zit in een riante positie.’’ -
PREMIUM
Nieuw rechts misbruikt oprechte woede van boze burgers
Felle betogingen op straat (Gele Hesjes, klimaat), gescheld in het parlement (brexit): emoties lopen hoog op in het publieke debat. Maar schijn bedriegt. De zwijgers zijn in de meerderheid en houden vertrouwen in de democratie. -
Klaver: Geef werknemer inspraak bij salaris topbestuurder
Werknemers moeten het recht krijgen om salarisverhogingen van de top van hun bedrijf te blokkeren. GroenLinks wil op die manier de wet aanpassen om exorbitante loonsverhogingen en beloningen aan banden te leggen. Eerder stelde de partij al voor om de minister van Financiën een veto geven.
-
Regeren is vooruitzien: Kabinet claimt nu al plek in V-raad voor 2033
Nederland wil, net als vorig jaar, graag weer in de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties. Om concurrenten de pas af te snijden, stelt Nederland zich nu alvast kandidaat voor 2033. -
Kabinet: Zwaar psychische patiënt krijgt langdurig zorg
Zo‘n 10.000 volwassenen die hun leven lang intensieve geestelijke gezondheidszorg nodig hebben, kunnen vanaf 2021 toegang krijgen tot de langdurige zorg. Dat heeft het kabinet vandaag besloten. -
video Kabinet draait baas Air France-KLM duimschroeven aan
Ministers Wopke Hoekstra (Financiën) en Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) hebben vanmorgen vroeg een ‘intensief’ gesprek gehad met Ben Smith, de bestuursvoorzitter van Air France-KLM. Dat bleek tijdens de inloop van de wekelijkse ministerraad.