Volledig scherm
Het spoor van de HSL-Zuid tussen Rotterdam en de Belgische grens © ANP

NS-topman laakt HSL-aanpak kabinet. 'Teleurstellende Sinterklaas'

UpdateHet kabinet denkt dat de prestaties van de flitslijn HSL-Zuid pas richting 2040 'toegroeien' naar het niveau dat nu wordt gehaald op het gewone spoornet. Extra maatregelen om sneller resultaat te bereiken zitten voorlopig niet in de pijplijn. NS-topman Roger van Boxtel is verbijsterd.

De snelle spoorlijn naar het zuiden kampt de laatste jaren met vele vertragingen en uitval. Op het spoor zijn vaak technische problemen en reizigers zijn regelmatig de dupe. Er wordt al langere tijd gewerkt aan een structurele oplossing, maar die laat dus nog geruime tijd op zich wachten.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (spoor) wil eerst de introductie afwachten van nieuwe treinen, bij de dienstregeling 2021. En een nieuw spoorveiligheidssysteem zal op belangrijke locaties niet voor 2030 worden ingevoerd.  

Teleurgesteld

Quote

Ik heb een teleurge­steld sinter­klaas­ge­voel

Roger van Boxtel (NS)

NS-topman Roger van Boxtel is ronduit verbijsterd over de kabinetsvisie op de flitslijn, laat hij deze site weten. ,,Ik heb een teleurgesteld sinterklaasgevoel. We hebben een mooi wensenlijstje ingeleverd voor de HSL-Zuid en krijgen nu een pakje terug waar niets in zit", zegt de NS-baas.

NS en spoorbeheerder ProRail zijn volgens Van Boxtel 'terecht onder druk gezet' om de prestaties te verbeteren op de HSL. Dat is ook gebeurd, blijkt uit extern onderzoek. ,,Daarin staat dat NS en ProRail de sinaasappel volledig hebben uitgeknepen. Nu resteert dat de lijn opgeknapt moet worden voor 600 tot 700 miljoen euro."

Geen geld

En dat geld is er niet, schrijft staatssecretaris Van Veldhoven aan de Tweede Kamer. ,,Op dit moment is de budgettaire ruimte voor het uitvoeren van de voorgestelde maatregelen ontoereikend."  

NS en ProRail hebben eerder al voorgesteld het spoorveiligheidssysteem ERTMS te verbeteren op de snelle HSL-Zuid. Daarnaast moet dit systeem er zo snel mogelijk komen op het normale spoor bij Rotterdam, waar ook snelle treinen rijden.

Ten derde willen de vervoerder en de spoorbeheerder dat twee van de tien zogeheten spanningssluizen op de HSL-Zuid worden verplaatst en vernieuwd. Dit is een stuk van het bovenleidingsnetwerk waar een elektrische trein overgaat van de ene op de andere spanning. Er is daar een korte onderbreking in de bovenleiding en dat geeft nu grote problemen.

Eerlijk

Van Boxtel is blij dat de bewindsvrouw eerlijk benoemt dat het geld voor de voorgestelde ingrepen er niet is. ,,Maar we hadden hoge ambities en krijgen het lid op de neus. Dit is zeer teleurstellend voor de reizigers en onze machinisten."

Volledig scherm
NS-topman Roger van Boxtel. © ANP

Overigens noemt de NS-baas de HSL-Zuid vooral in de Randstad een succesvolle en steeds populairder wordende lijn. Van Boxtel: ,,Dit was eerst onze achilleshiel, inmiddels is door de inzet van de NS en ProRail de situatie verbeterd. De bal ligt nu bij het kabinet."

Quote

Het doet me pijn dat ik nu juist degene ben die het de heer Van Boxtel moet verklappen, maar… Sinter­klaas bestaat niet

Staatssecretaris Van Veldhoven

Staatssecretaris Van Veldhoven laat in een reactie weten: ,,Natuurlijk is er altijd nog meer mogelijk als er opnieuw een grote zak geld naar de hogesnelheidslijn zou gaan. En het doet me pijn dat ik nu juist degene ben die het de heer Van Boxtel moet verklappen, maar… Sinterklaas bestaat niet."

Van Veldhoven verwacht van NS en ProRail dat zij 'ook de komende jaren blijvende aandacht en inzet tonen om de reiziger op de hogesnelheidslijn het maximale te bieden'.

Om voor de korte en middellange termijn de complexiteit van de HSL-Zuid te verminderen en de prestaties te verbeteren maakte het kabinet eerder al 60 miljoen euro vrij.

De HSL-Zuid is een snelle spoorlijn van 125 kilometer lang tussen de Amsterdamse metropool en de Belgisch grens. De peperdure lijn werd in 2009 in gebruik genomen.   

Na bijna tien jaar wachten, kun je vanaf 9 april eindelijk rechtstreeks met de trein van Breda naar Antwerpen: