Volledig scherm
Scootmobiel © Shutterstock

Onderzoek naar veiligheid scootmobiel

Het kabinet laat de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) onderzoek doen naar de veiligheid van scootmobielen. Dat zei staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) vanmiddag in de Kamer in reactie op het nieuws dat het remsysteem van scootmobielen net zo gevaarlijk zou zijn als dat van de Stint. 

Quote

De scootmo­biel is niet alleen belangrijk voor vervoer, maar ook voor het onderhou­den van sociale contacten

Staatssecretaris Van Veldhoven

Binnen dat onderzoek wordt er gekeken naar de techniek, maar ook naar andere regels rond de karretjes, zoals de plek op de weg en de maximale snelheid.

De D66-bewindsvrouw benadrukt het belang van scootmobielen voor ouderen. ,,Het gaat om een kwetsbare groep, die zich veilig moet kunnen verplaatsen. De scootmobiel is niet alleen belangrijk voor vervoer, maar ook voor het onderhouden van sociale contacten", antwoordde Van Veldhoven op vragen van 50Plus-Kamerlid Corrie van Brenk. 

De scootmobiel blijkt al jaren op rij het voertuig waarmee het meestal aantal doden vallen, meldde Kassa vorige week. Volgens deskundigen kan dat mede aan het remsysteem van de karretjes liggen, terwijl het tot dusver vooral aan de hoge leeftijd van de bestuurders werd geweten. 

Reflex

Volledig scherm
Staatssecretaris Van Veldhoven © ANP

De scootmobiel maakt gebruik van een combinatie van rem- en gassysteem dat lijkt op dat van de Stint, waarmee vorige maand een tragisch ongeluk gebeurde in Oss. Om te remmen, moet de gashendel aan het stuur worden losgelaten. Levensgevaarlijk, oordeelt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. Mensen vallen volgens hem in een panieksituatie terug op onbewuste reflexen, dus knijpen in plaats van vasthouden. Minister Cora van Nieuwenhuizen besloot begin deze maand de Stint te verbieden op de openbare weg. 

Van Brenk vroeg de staatssecretaris opnieuw of  het geen tijd is voor rijvaardigheidstrainingen voor bestuurders van scootmobielen. Eind vorige jaar pleitte 50Plus ook als voor een cursus. Eerst moeten gebruikers dan een certificaat van goed gevolg behalen, voordat ze de scootmobiel daadwerkelijk mogen gebruiken. De VVD zag daar toen niets in en vond het bij monde van Kamerlid Remco Dijkstra 'een raar en betuttelend' plan. 

Van Veldhoven, die vanmiddag inviel voor minister Van Nieuwenhuizen, zal het plan nogmaals aan de minister voorleggen. 

Dodelijk
Per 100.000 gebruikers vallen er bij de scootmobiel gemiddeld 15-22 keer meer doden dan met de fiets. En 4,5 tot 7 keer zoveel doden als met de auto. Bovendien loopt het aantal slachtoffers op. In 2010 vielen er negentien doden, in 2013 waren dat er 32 en in 2016 nog zes meer, namelijk 38. Ook het aantal mensen dat op de spoedeisende hulp terechtkwam steeg sterk: in 2010 waren dat er nog 1000, in 2013 al 1300 en in 2016 maar liefst 1600.

Bekijk hieronder hoe zo’n cursus rijden met een scootmobiel in zijn werk gaat.