Volledig scherm
Lelystad Airport moet vanaf 1 april 2019 een deel van de (vakantie)vluchten van Schiphol overnemen, zodat die luchthaven verder kan groeien. © ANP

Opening Lelystad Airport onzeker

De opening van vliegveld Lelystad in april 2019 staat op losse schroeven. Regeringspartij ChristenUnie vindt dat de overheid eerst het vertrouwen van burgers en regionale bestuurders terug moet winnen. ,,Uitstel ligt voor de hand'', aldus Kamerlid Eppo Bruins.

De ChristenUnie speelt een sleutelrol nu de bijna voltallige oppositie zich om uiteenlopende redenen tegen de opening volgend jaar heeft gekeerd. In februari valt het besluit over de definitieve openingsdatum. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) liet vorige maand nog weten zich ,,100 procent'' in te zetten voor de opening op 1 april 2019.

Volledig scherm
Kamerlid Eppo Bruins. © ANP

Volgens Bruins moet er dan wel een heel goed verhaal liggen, wil het kabinet instemmen met die datum. ,,Ik zie nu nog niet hoe ik daarvan overtuigd kan worden. Daarom geef ik maar vast een winstwaarschuwing af.’’ 

Volgens Bruins doet het kabinet er verstandig aan het besluit op te schorten tot duidelijk is hoe de nieuwe indeling van het luchtruim eruit komt te zien. Die is voorzien voor 2023, maar al in 2020 zou veel duidelijk zijn. Vanaf dat moment zou Lelystad kunnen beginnen met de opstartfase, om in 2023 volledig operationeel te zijn. Bruins: ,,Ik kan me voorstellen dat we eerst wachten op het eindplaatje, voordat we met iets beginnen zonder dat we weten waar het eindigt.’’

'Klungelig proces'

Bruins spreekt van een ‘klungelig proces’ dat het draagvlak danig heeft ondermijnd. ,,In de milieueffectrapportage (mer) zaten fouten die nota bene door actiegroepen moesten worden ontdekt. En pas afgelopen juni werd plotseling duidelijk dat de eerste jaren met lage aanvliegroutes zal worden gevlogen, waardoor omwonenden veel hinder zullen ondervinden. Dat heeft iedereen verrast. Het vertrouwen is tot onder het nulpunt gedaald.’’ De provincie Flevoland wil dat het kabinet vasthoudt aan opening van ‘banenmotor’ Lelystad Airport in april 2019. De provincies Overijssel en Gelderland vrezen dat hun burgers last krijgen van geluidsoverlast.

De Flevolandse Commissaris der Koning Leen Verbeek deed de protesten uit de buurprovincies nog af als ‘bijna rituele rimpelingen’ die niet tot uitstel zullen leiden. Bruins noemt die uitlating ‘voorbarig’.

De pas op de plaats die Bruins wil maken is een streep door de rekening van Schiphol. Vliegveld Lelystad moet de nationale luchthaven ontlasten, door vooral vakantievluchten over te nemen. Schiphol kan daardoor zijn rol als internationale hubfunctie uitbreiden. 

  1. Planbureau slaat terug na blunder energierekening: verkeerde cijfers geen probleem

    Planbureau slaat terug na blunder energiere­ke­ning: verkeerde cijfers geen probleem

    Dat er bij de doorrekening van de klimaatplannen is uitgegaan van achterhaalde cijfers, is geen probleem. Dat stelt het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in een verklaring op de website. Volgens de rekenmeesters maken de foute gegevens op de lange termijn tot 2030 nauwelijks verschil. Er wordt dan ook vastgehouden aan de oude energiecijfers voor de ramingen, zodat er geen 'verwarring en onrust’ ontstaat.