Volledig scherm
© anp

Personeel KLM: Schiphol zit al drie jaar op slot

PetitieDe Ondernemingsraad van KLM luidt de noodklok over het uitblijven van politieke besluiten over de toekomst van de luchtvaart, vooral als het gaat om de plannen met Schiphol. ,,We vragen niet om ongebreidelde groei.’’

Morgen biedt de OR in de Tweede Kamer namens 36.549 KLM-medewerkers de petitie ‘Geen rapporten, maar daden voor de Nederlandse luchtvaart’ aan. Daarin pleit het personeel van de maatschappij voor groei van de nationale luchthaven van 500.000 naar 540.000 vliegbewegingen, zoals het kabinet heeft toegezegd.

,,Allemaal mooie plannen zijn niet uitgevoerd’’, staat er in de petitie. ,,Nu wordt er weer een nieuwe Luchtvaartnota geschreven. Het kabinet maakt beloften niet waar en dat begint steeds meer te knellen. Schiphol zit al drie jaar op slot en Lelystad is al twee jaar vertraagd en is nog steeds niet open. Dit bedreigt onze toekomst!’’

Quote

De Nederland­se luchtvaart­sec­tor loopt voorop in de wereld als het gaat om duurzaam­heid

Ondernemingsraad KLM

Groei van de luchtvaart kan best nu de sector al volop ‘vergroent’, beweert de Ondernemingsraad van KLM. ,,De luchtvaart neemt haar verantwoordelijkheid als het gaat om het klimaat en om minder hinder voor omwonenden. De Nederlandse luchtvaartsector loopt voorop in de wereld als het gaat om duurzaamheid.’’ 

Luchtvaartnetwerk

De actievoerders benadrukken hoe belangrijk de luchtvaart is voor onze economie. ,,Dankzij de luchtvaart zijn er 370.000 banen en er wordt 30 miljard euro bijgedragen aan de economie. Hoofdkantoren komen dankzij het luchtvaartnetwerk naar Nederland.’’

Ze hekelen verder dat de geplande vliegbelasting ‘die zogenaamd voor het klimaat is’ niet wordt besteed aan verduurzaming van de sector. ,,De opbrengst gaat naar de schatkist.’’ In totaal moet de vliegtaks zo’n 200 miljoen euro opleveren.

De eerste versie van de Luchtvaartnota, een kabinetsvisie op de ontwikkeling van de luchtvaart richting 2050, verschijnt naar verwachting ergens de komende weken.

Volledig scherm
De Ondernemingsraad van KLM biedt morgen een petitie aan in de Tweede Kamer. © OR KLM
  1. Laat zielige houding varen en kijk eens naar wat de EU ons oplevert
    Opinie

    Laat zielige houding varen en kijk eens naar wat de EU ons oplevert

    In zijn commentaar (20-2) stelt Hans van Soest dat Rutte 'zijn poot stijf moet houden' en dat het gat tussen wat we aan de EU afdragen en er binnenkomt niet groter moet worden. Nederland gaat weer in de zielige en ferme stand als het over bijdragen aan de EU gaat. Het past in de huidige stemming waar alles wat met de EU te maken heeft kritisch wordt bekeken en het begrip solidariteit bijna uit het vocabulaire van de Nederlander is verdwenen. Want het is toch niet zo gek dat het op één na rijkste land van de EU meer betaalt dan armere lidstaten? Veel belangrijker is dat we niet alleen moeten kijken naar uitgaven aan de EU, maar ook naar wat de EU ons in economische zin oplevert. Wetenschappelijke onderzoeken laten steeds zien dat Nederland tot de top-profiteurs behoort. In het onlangs verschenen rapport Estimating economic benefits of the Single Market for European countries and regions zijn de opbrengsten van de interne markt weer eens op een rijtje gezet.