Piloten KLM willen onder eis loonoffer uit, maar Hoekstra geeft geen sjoege
KLM-piloten vinden het onterecht dat zonder enige inspraak is bepaald dat ze minimaal 20 procent salaris moeten inleveren. Zij willen dat het noodlijdende luchtvaartbedrijf opnieuw gaat onderhandelen met minister Wopke Hoekstra. Politiek Den Haag is echter niet onder de indruk.
Delen per e-mail
Het was de meest in het oog springende voorwaarde die het kabinet in juni verbond aan het 3,4 miljard euro kostende noodpakket voor KLM: om het hoofd boven water te houden en in de toekomst concurrerend te blijven moet KLM 15 procent snijden in de kosten. Onderdeel van deze bezuiniging is een ‘substantiële bijdrage’ van het personeel, waarbij de ‘sterkste schouders de zwaarste lasten dragen’, schreef minister Wopke Hoekstra van Financiën aan de Tweede Kamer.
En toen kwamen die twee, cruciale zinnen waarover de storm nog altijd niet is gaan liggen: ,,Dit houdt in dat de werknemers die minstens driemaal modaal verdienen ten minste 20 procent moeten inleveren op hun arbeidsvoorwaarden. Voor lonen vanaf modaal gelden lagere percentages, lineair oplopend tot 20 procent.”
Dictaat
Een ‘dictaat’, briesten de vakbonden, die menen dat de regering het arbeidsrecht terzijde schuift door loonsverlagingen af te dwingen. Door de harde ondergrens van 20 procent eraf doet Hoekstra volgens hen afbreuk aan hun wettelijk verankerde positie als onderhandelingspartner aan de cao-tafels. Dat het personeel een bijdrage levert in de vorm van een loonoffer is nog niet eens zo omstreden. Maar dat Hoekstra en KLM al precies hebben afgesproken hoeveel er minimaal ingeleverd moet worden steekt. En het mag niet, menen zij.
Hoekstra geeft tot dusver geen sjoege. De Europese Commissie heeft het steunpakket voor KLM immers goedgekeurd, inclusief de voorwaarden die zijn gesteld. Kortom, er is volgens hem geen vuiltje aan de lucht.
Andere boeg
KLM-piloten verenigd in de Stichting Piloten Aandelen Air France-KLM (SPAAK) gooien het nu over een andere boeg. Zij hebben een belang van 2,51 procent in het moederbedrijf en hebben nu als aandeelhouder vragen gesteld aan de board of directors van Air France-KLM. In een brief stellen zij dat KLM niet zal kunnen voldoen aan de ‘precies voorgeschreven verlaging van arbeidsvoorwaarden’, omdat die voorwaarde in strijd is ‘met internationaal arbeidsrecht’. SPAAK wil daarom dat het concern gaat heronderhandelen over de voorwaarden.
Ernstig dat KLM-piloten zoiets op het spel zetten
Erg kansrijk lijkt die oproep niet. ,,Het is aan KLM en de vakbonden om afspraken te maken over de precieze uitwerking”, zo houdt het ministerie van Financiën de boot af.
In de Tweede Kamer kunnen de piloten op weinig begrip rekenen. CDA-Kamerlid Jaco Geurts, een partijgenoot van Hoekstra, wil niet weten van heronderhandelingen. ,,Voor de toekomst van KLM, Schiphol en Nederland is er een steunpakket met duidelijke afspraken gekomen. Op die manier kunnen vele banen behouden blijven. Ernstig dat KLM-piloten zoiets op het spel zetten”, zegt hij.
Belastinggeld
Ook voor PvdA-Kamerlid Henk Nijboer staat vast dat de piloten inleveren. ,,Het kan niet zo zijn dat duizenden medewerkers, zoals grond- en cabinepersoneel worden ontslagen en piloten niet bijdragen. Het is heel redelijk dat bonussen moeten worden ingeleverd en salarissen aan de top worden beperkt. Dat geldt voor iedereen, dus ook voor piloten. Het gaat wel om belastinggeld.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Opinie
Linke soep om garant te staan voor Zuid-Europa
Nederland staat op het punt zich te binden aan het coronanoodfonds van de Europese Unie. Maar dat moet niet te lichtzinnig gebeuren, stellen JA21'ers Derk Jan Eppink en Lennart van der Linden. -
Druk neemt toe: CU wil niet met Rutte in nieuwe coalitie, meerderheidsregering uit zicht
De politieke druk op VVD-leider Rutte neemt toe nu ook de ChristenUnie stelt niet in een coalitie te willen onder Rutte. ,,Daarvoor is er gewoon te veel gebeurd’’, zegt fractievoorzitter Gert-Jan Segers in het Nederlands Dagblad. Een meerderheidscoalitie met Rutte's VVD raakt daardoor uit zicht, de liberalen zijn niet van plan hun leider opzij te schuiven. -
De kant-en-klare dakkapel wordt alsmaar populairder, mede dankzij de coronacrisis
Wie met enige regelmaat in de auto zit, heeft ze misschien al eens voorbij zien rijden: vrachtwagens met kant-en-klare dakkapellen op de oplegger. Deze in de fabriek gemaakte dakkapellen zijn ideaal voor iedereen die binnen een dag meer licht en ruimte in huis wil. -
PREMIUM
Fysiotherapeut heeft handen vol aan verkrampte thuiswerkers: ‘Rug en nek in de knoop’
Het afgelopen jaar is het aantal rug- en nekklachten vanwege het thuiswerken behoorlijk toegenomen, zien fysiotherapeuten. Er is al veel gewonnen als je de discipline op kunt brengen om níet door te werken. ,,Desnoods gebruik je daarvoor een app of een stopwatch.’’ -
Brussel geeft Nederlandse staatssteun aan KLM groene licht
De Europese Commissie geeft goedkeuring aan het steunpakket van de Nederlandse overheid aan luchtvaartmaatschappij KLM ter waarde van 3,4 miljard euro. In juni werd bekend dat het kabinet KLM te hulp schiet om de coronacrisis te doorstaan.
-
PREMIUMVIDEO
Vasten is goed voor darmen en lever: ‘Sla de lunch voortaan over’
Vasten is goed voor de darmen en lever. Zo goed zelfs dat hoogleraar maag-, darm- en leverziekten Maikel Peppelenbosch aanraadt om de lunch voortaan over te slaan. ‘Door meer tijd tussen maaltijden te laten, wordt de darmflora beter en zit je lekkerder in je vel.’ -
Nieuws
Toezichthouder grijpt in: vliegtickets moeten binnen zeven dagen vergoed
Luchtvaartmaatschappijen doen veel te lang over het terugbetalen van reizigers voor geannuleerde vluchten vanwege de coronacrisis. Toezichthouder ILT grijpt nu in. Als tickets niet binnen zeven dagen worden terugbetaald, dan dreigen boetes. -
PREMIUM
Afserveren van Rutte levert Segers pislinke reacties op: ‘Partijen lijken vergeten dat ze jaren samenwerkten’
Politiek verslaggever Hans van Soest bespreekt in de rubriek Onder Politici elke week wat er speelt in Den Haag. Deze week: waarom politici het nóóit persoonlijk moeten maken.