Volledig scherm
De Zweedse klimaatactivist Greta Thunberg ging eerder dit jaar met de trein naar een klimaatdemonstratie in Parijs. © AP

Rechtstreeks met de ‘klimaattrein’ naar Madrid? Vergeet het maar!

Het kabinet heeft een streep gezet door het plan van GroenLinks om met een rechtstreekse ‘klimaattrein’ naar Madrid te reizen. Maandag begint in de Spaanse hoofdstad een klimaattop, waar veel Nederlandse politici, ambtenaren en journalisten bij zijn.

GroenLinks vroeg het kabinet om een speciale trein naar Madrid te regelen voor alle Nederlandse deelnemers. Dat is een stuk klimaatvriendelijker dan het vliegtuig pakken. De treinreis duurt normaal vijftien uur, met het vliegtuig ben je in twee uur in Madrid. Maar het kabinet laat weten dat het supersnelle treintripje niet kan doorgaan.

,,Het organiseren van een speciale directe trein tussen Nederland en Madrid binnen enkele weken blijkt niet realiseerbaar’’, meldt minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur aan de Tweede Kamer. Nederlandse treinen worden niet in alle Europese landen toegelaten, want ieder land heeft een eigen spoornetwerk en veiligheidssysteem. Ook is het spoor in Spanje breder dan in Nederland.

Vier landen

,,Er is ook gekeken naar de mogelijkheid om het aantal overstappen te verminderen voor de reis naar de klimaattop’’, zegt Van Nieuwenhuizen. Maar ook dat is ‘een enorme operationele uitdaging’. ,,Dat gaat dan bijvoorbeeld om het regelen van een doorgaand treinpad door vier landen, de vereiste samenwerking tussen verschillende vervoerders en het organiseren van gekwalificeerd personeel.’’

Kortom: de meeste klimaattopgangers gaan de komende dagen gewoon met het vliegtuig naar Madrid. Dat geldt ook voor premier Rutte. Hij is maandag aanwezig bij de opening van de top. Ministers Van Nieuwenhuizen, Wiebes (Klimaat) en Kaag (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) reizen ook af naar Madrid.

Alternatief

GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger, die om de klimaattrein had gevraagd, baalt van het kabinetsbesluit. ,,Snelle treinen door Europa zijn het alternatief voor vliegen’’, zegt ze. ,,Er is veel meer samenwerking tussen landen nodig om te zorgen voor snelle routes en nachttreinen door heel Europa.’’

Ondanks het slechte nieuws gaat een aantal Kamerleden tóch met de trein naar Madrid. Zij zijn zo’n vijftien uur onderweg en reizen via Brussel, Lyon en Barcelona naar de Spaanse hoofdstad. Dat is nog altijd sneller dan met de auto: dan zou je met de trip zo’n zeventien uur bezig zijn.

Volledig scherm
Tweede Kamerlid Suzanne Kröger (GroenLinks), tweede van links. © ANP