Slachtoffers toeslagenaffaire zoeken steun Kamer na gebroken beloftes: ‘Wij voelen ons zwaar genaaid’
videoOuders die langer moeten wachten op compensatie in de toeslagenaffaire maken zich grote zorgen of hun dossier wel eerlijk wordt afgehandeld. Zij doen een beroep op de Tweede Kamer om meer transparantie en een goede behandeling af te dwingen.
Delen per e-mail
De ouders kregen deze week te horen dat de afhandeling van de toeslagenaffaire opnieuw vertraging oploopt en dat dit jaar minder mensen schadevergoeding krijgen dan is beloofd. Volgens staatssecretaris Alexandra van Huffelen van Financiën blijkt op basis van de eerste 108 afgehandelde zaken dat het toekennen van compensatie ingewikkelder en tijdrovender is dan verwacht. Bovendien is de uitvoeringsorganisatie er nog niet klaar voor om vanaf 1 september op grote schaal dossiers af te handelen.
Angélica Engels legt zich daar niet bij neer. Samen met vijftig andere ouders biedt zij vandaag een manifest aan de Tweede Kamer aan, om alsnog af te dwingen dat zij snel en op de juiste manier worden geholpen. ,,In januari heeft premier Rutte ons een snelle afhandeling belooft. Op 17 juni hoorden we opnieuw: de uitbetaling gaat beginnen. Wij voelen ons zwaar genaaid.”
Rookgordijn
De groep wil dat alle slachtoffers te horen krijgen hoe en wanneer de behandeling van hun zaak plaatsvindt. ,,Wij ouders kregen harde deadlines van de Belastingdienst en nu worden beloftes gebroken”, schrijven zij in het manifest. Ook willen ze de toezegging dat ze hun dossier krijgen en dat niet de Belastingdienst zelf beslist welke regeling ze krijgen, maar dat dit oordeel onafhankelijk wordt getoetst.
Een aantal ouders heeft inmiddels een zaakbehandelaar gekregen, maar de ervaringen met deze persoon is volgens de groep zeer wisselend. Engels: ,,Wij krijgen het idee dat zaakbehandelaars niet weten wat ze mogen doen. Er wordt een rookgordijn opgezet. We worden elke twee weken gebeld met de boodschap: we bellen maar, want dat moet, maar we hebben niks voor je. Het schiet totaal niet op.”
Engels zegt de indruk te hebben dat ook Van Huffelen niet weet wat er binnen de Belastingdienst gebeurt. Het idee van de staatssecretaris om dossiers gedeeltelijk te gaan beoordelen, om zo de vaart er enigszins in te houden, ziet de groep niet zitten. ,,Wij willen geen beoordeling per jaar, maar voor de hele periode waarin ons verteld werd dat we fraudeur waren: gewoon één regeling”, zo eisen de manifestschrijvers.
Bekijk hier onze video's over de toeslagenaffaire:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Heel Nederland vóór begin juli een vaccin: wie mag eerst en wie krijgt de laatste prik?
Alle Nederlandse volwassenen die dat willen, kunnen voor begin juli een coronaprik krijgen, voorspelt minister De Jonge. Vanwaar dat plotselinge optimisme, en wie kunnen er al snel een uitnodiging verwachten? -
PREMIUM
Bezuinigen is uit, geld uitgeven is in: ‘Rekening bij latere generaties leggen is verantwoord’
In plaats van keihard te bezuinigen zoals na de financiële crisis leggen politieke partijen de rekening van de coronapandemie nu volgens het CPB bij toekomstige generaties neer. Hoe eerlijk is dat? ,,Mensen krijgen er kwaliteit van leven voor terug.’’ -
Bijbaan kwijt, studievertraging en kosten: 'Elke maand lastig om mijn studie te betalen'
Van zorgeloos studeren is tijdens de coronacrisis geen sprake. Studenten maken meer studiekosten door opgelopen studievertraging, velen zijn hun bijbaan kwijtgeraakt, ze lenen meer en maken zich daardoor ook zorgen over hun financiële toekomst. -
Slachtoffers toeslagenaffaire moeten langer wachten op compensatie
De afhandeling van de toeslagenaffaire gaat langer duren. De uitbetaling van schadevergoeding is complexer dan verwacht. Minder ouders zullen daarom dit jaar nog geld krijgen dan eerder werd beloofd. -
video
Toezichthouder: Belastingdienst discrimineerde bij aanvraag kinderopvangtoeslag
Mensen die een aanvraag deden voor kinderopvangtoeslag werden op basis van hun nationaliteit aan een strengere fraudecontrole onderworpen. De Belastingdienst ‘verwerkte informatie op een onrechtmatige, discriminerende en daarmee onbehoorlijke manier’, zo stelt de Autoriteit Persoonsgegevens, die in een langverwacht onderzoek daar bewijs voor heeft gevonden.
-
Opinie
Geestelijke gezondheid belangrijkste bij leerling
Momenteel voert Amsterdam UMC een onderzoek uit onder meer dan duizend leerlingen. Voorlopige resultaten laten zien dat maar liefst 98 procent van hen sociaal-emotionele vaardigheden belangrijk vindt voor zijn of haar toekomst. 90 procent van de leerlingen vindt dat er op school meer aandacht moet worden besteed aan het aanleren van sociaal-emotionele vaardigheden. -
Huiseigenaar betaalt geen boete meer als gasaansluiting wordt verwijderd
Consumenten hoeven niet te betalen wanneer ze hun gasaansluiting laten verwijderen. Dat heeft toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) bepaald. De verwijderkosten van de gasaansluiting worden in plaats daarvan betaald door iedereen die nog wel op het gasnet is aangesloten, via de periodieke aansluitvergoeding. -
4
Dit café vraagt extreem bedrag voor een kop koffie: ‘Krijg ik er een ticket naar Rome bij?’
Een café in het Australische Melbourne heeft een bijzonder kopje koffie op de menukaart staan. Vooral de prijs springt in het oog: 198 Australische dollars, omgerekend zo'n 123 euro. Toch zijn er klanten die het kostbare goedje graag willen proberen.