Volledig scherm
Een sleepboot brengt twee overboord geslagen containers van het schip MSC Zoë de haven binnen © ANP

‘Sluit vaarroute boven Waddeneilanden voor containerschepen’

ChristenUnie en D66Grote containerschepen moeten via een noodwet een verbod krijgen om de zuidelijke vaarroute boven de Waddeneilanden te bevaren, vinden ChristenUnie en D66. Uit voorzorg voor de veiligheid en vanwege de leefbaarheid op de eilanden.

Daarmee kunnen nieuwe milieurampen zoals met het containerschip MSC Zoë worden voorkomen, willen de partijen morgen bepleiten tijdens een debat met de minister van Infrastructuur en Waterstaat. Op 1 januari 2019 sloegen er bij dit schip tijdens een zware storm op de Noordzee honderden containers overboord. Enkele containers zijn nog steeds niet geborgen en bevatten gevaarlijke stoffen.

Veel containers spoelden aan op de Waddeneilanden door de route die het schip voer. Volgens de partijen ligt die te dicht op de kustlijn van de eilanden. Op dit moment krijgen grote containerschepen wel aanwijzingen van de kustwacht, maar is het niet verboden om deze route te kiezen. 

Economisch gunstiger

Veel rederijen varen zo omdat het korter is en dus economisch gunstiger. Kamerlid Stieneke van der Graaf (ChristenUnie): ,,De milieuramp met MSC Zoë laat zien wat voor risico‘s er nu genomen worden als grote containerschepen voor deze route kiezen bij stormachtig weer.”

D66-Kamerlid Rutger Schonis maakt zich ook druk over de milieugevolgen. ,,De ramp met de MSC Zoë is al weer een jaar geleden, maar er spoelt nog steeds plastic aan op onze stranden. De vaarroute bij de Waddenzee is bij storm te gevaarlijk voor grote containerschepen.”

Minister Van Nieuwenhuizen moet volgens de partijen niet wachten tot er een nieuwe ramp gebeurt, maar de vaarroute zo snel mogelijk sluiten. Tien maanden na het ongeluk met het vrachtschip, is nog altijd een kwart van de overboord geslagen lading niet gevonden, aldus de minister.

3,26 miljoen kilo

De 342 verloren containers waren inclusief inhoud goed voor een totaalgewicht van 3,26 miljoen kilo. Daarvan is tot dusver 2,42 miljoen kilo uit zee opgevist of van de stranden gehaald. Spullen die jutters hebben meegenomen, zijn daarbij niet meegerekend.

De achtergebleven rommel ligt zo wijd verspreid over de zeebodem, dat doorzoeken met schepen volgens Van Nieuwenhuizen geen zin heeft. De zoektocht heeft nu al relatief veel brandstof gekost. Twee containers die al wel gelokaliseerd zijn, moeten nog wel worden geborgen.

De bergingsoperatie heeft tot nu toe naar schatting 35 miljoen euro gekost. Die schade wordt betaald door rederij MSC. De minister probeert nog tot afspraken te komen met het bedrijf over de vergoeding van kosten die daar in de toekomst nog bijkomen. Lukt dat niet, dan neemt zij juridische stappen.