‘Sluit vaarroute boven Waddeneilanden voor containerschepen’
ChristenUnie en D66Grote containerschepen moeten via een noodwet een verbod krijgen om de zuidelijke vaarroute boven de Waddeneilanden te bevaren, vinden ChristenUnie en D66. Uit voorzorg voor de veiligheid en vanwege de leefbaarheid op de eilanden.
Daarmee kunnen nieuwe milieurampen zoals met het containerschip MSC Zoë worden voorkomen, willen de partijen morgen bepleiten tijdens een debat met de minister van Infrastructuur en Waterstaat. Op 1 januari 2019 sloegen er bij dit schip tijdens een zware storm op de Noordzee honderden containers overboord. Enkele containers zijn nog steeds niet geborgen en bevatten gevaarlijke stoffen.
Veel containers spoelden aan op de Waddeneilanden door de route die het schip voer. Volgens de partijen ligt die te dicht op de kustlijn van de eilanden. Op dit moment krijgen grote containerschepen wel aanwijzingen van de kustwacht, maar is het niet verboden om deze route te kiezen.
Economisch gunstiger
Veel rederijen varen zo omdat het korter is en dus economisch gunstiger. Kamerlid Stieneke van der Graaf (ChristenUnie): ,,De milieuramp met MSC Zoë laat zien wat voor risico‘s er nu genomen worden als grote containerschepen voor deze route kiezen bij stormachtig weer.”
D66-Kamerlid Rutger Schonis maakt zich ook druk over de milieugevolgen. ,,De ramp met de MSC Zoë is al weer een jaar geleden, maar er spoelt nog steeds plastic aan op onze stranden. De vaarroute bij de Waddenzee is bij storm te gevaarlijk voor grote containerschepen.”
Minister Van Nieuwenhuizen moet volgens de partijen niet wachten tot er een nieuwe ramp gebeurt, maar de vaarroute zo snel mogelijk sluiten. Tien maanden na het ongeluk met het vrachtschip, is nog altijd een kwart van de overboord geslagen lading niet gevonden, aldus de minister.
3,26 miljoen kilo
De 342 verloren containers waren inclusief inhoud goed voor een totaalgewicht van 3,26 miljoen kilo. Daarvan is tot dusver 2,42 miljoen kilo uit zee opgevist of van de stranden gehaald. Spullen die jutters hebben meegenomen, zijn daarbij niet meegerekend.
De achtergebleven rommel ligt zo wijd verspreid over de zeebodem, dat doorzoeken met schepen volgens Van Nieuwenhuizen geen zin heeft. De zoektocht heeft nu al relatief veel brandstof gekost. Twee containers die al wel gelokaliseerd zijn, moeten nog wel worden geborgen.
De bergingsoperatie heeft tot nu toe naar schatting 35 miljoen euro gekost. Die schade wordt betaald door rederij MSC. De minister probeert nog tot afspraken te komen met het bedrijf over de vergoeding van kosten die daar in de toekomst nog bijkomen. Lukt dat niet, dan neemt zij juridische stappen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Oeganda krijgt niet langer geld van Nederland na doorzetten ‘extreme’ wetgeving tegen homo's
-
‘Reder MSC Zoe moet schade Waddenzee vooruitbetalen’
De eigenaar van het MSC Zoe, het vrachtschip dat begin dit jaar honderden containers verloor op de Waddenzee, moet nu alvast de portemonnee trekken voor kosten die de komende jaren nog gemaakt worden voor het opruimen van de rommel. Daarvoor pleiten GroenLinks en de regeringspartijen D66 en ChristenUnie. -
Onderwijsvakbonden eisen opnieuw beter salaris en dreigen met staking
Het kabinet moet leraren, onderwijsondersteuners en schoolleiders een beter salaris bieden, eisen onderwijsvakbonden donderdag. De vakbonden stellen hiervoor een ultimatum tot 16 juni. Als het kabinet niet akkoord gaat met de looneis, dan zullen na de zomervakantie collectieve acties en stakingen volgen, dreigen vakbond CNV Onderwijs, de AOb, FNV Overheid en FvOv. -
PREMIUMTips
Juni voor veel gezinnen stressvolle maand: ‘Werk als team om de hectiek aan te kunnen’
De afsluiting van het schooljaar komt eraan, met (voor de basisschool) een avondvierdaagse, afscheidsmusical en barbecue met de klas. Structuurcoach Marleen Gondelach heeft tips om de hectiek van de maand juni te helpen bedwingen. ,,Zeg je ‘nee’ tegen anderen, dan zeg je ‘ja’ tegen jezelf en je kinderen.” -
PREMIUMzes vragen23
Een zonneboiler levert gratis warm water: in zoveel jaar verdien je hem terug
Ondanks stijgende prijzen en langere levertijden blijven zonnepanelen als warme broodjes over de toonbank vliegen. Terwijl zonneboilers maar mondjesmaat worden verkocht. Is dat terecht? Zes vragen over de potentie van een zonneboilersysteem op je dak.
-
66
Hogere bonus voor gemeenten die snel asielplekken aandragen
-
-
-
PREMIUM
Geen vet eten om hartkwaal te voorkomen? Een hardnekkige fabel, zegt cardioloog
Wat veroorzaakt hartaandoeningen, en hoe houd je je hart gezond? Daar gaan meerdere adviezen en wijsheden over rond. Cardioloog Janneke Wittekoek vertelt wat er waar is van zes veelgehoorde stellingen over hartgezondheid. -
Geduld minister over afhandeling claims MSC Zoe raakt op
Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) is klaar met de trage afhandeling van schadeclaims voor het opruimen van overboord geslagen containers plus inhoud van het schip MSC Zoe. Dat schrijft de bewindsvrouw aan de Tweede Kamer.