Volledig scherm
© ANP XTRA

Stikstofadvies krijgt gevolgen: maximumsnelheid omlaag en minder vee

Het kabinet neemt het advies van oud-minister Remkes voor de aanpak van de stikstofcrisis grotendeels over. Dat betekent dat de maximumsnelheid op een aantal wegen omlaag gaat en dat de veestapel rond natuurgebieden wordt verkleind.

Dat maakt het kabinet zeer waarschijnlijk morgen bekend, melden Haagse bronnen aan deze site. Vanavond wordt door de coalitiepartijen nog overlegd over de laatste details van de kabinetsbrief. De partijen zouden het er sowieso over eens zijn dat een ‘gerichte’ verlaging van de maximumsnelheid en ‘gerichte’ inkrimping van de veestapel onvermijdelijk zijn om de stikstofuitstoot in Nederland te minderen.

Alleen waar het echt nodig is

Een algemene snelheidsverlaging komt er niet. Vooral regeringspartij VVD wil dat auto’s alleen langzamer gaan rijden in gebieden waar het écht nodig is. Coalitiepartner CDA wil niets van een ‘generieke’ inkrimping van de veestapel weten: alleen in natuurgebieden waar de stikstofneerslag uit de landbouw heel hoog is, zullen boerenbedrijven worden uitgekocht.

Daarvoor stelt het kabinet een ‘substantieel’ bedrag beschikbaar. Hoeveel geld precies, wordt morgen nog niet duidelijk. Eerst moet de komende maanden precies worden uitgerekend waar het nodig is om maatregelen te nemen en wat die kosten. Waarschijnlijk gaat het om enkele miljarden euro’s. Er zou een speciaal fonds komen om de uitkoop van boeren te financieren.

Op dit moment liggen duizenden bouwprojecten in Nederland stil nadat de Raad van State een streep zette door de stikstofregelgeving van de overheid. Het kabinet wil een deel van die projecten vanaf morgen vlot trekken.

Dat gebeurt door ‘intern salderen’ weer toe te staan. Daarbij wordt een bouwproject zo aangepast dat de stikstofuitstoot per saldo vermindert of gelijk blijft. Dat kan door bijvoorbeeld huizen energie-neutraal te maken of door elektrisch vervoer te gebruiken. Dit is alleen een oplossing voor kleinere bouwprojecten.

Lees ook: Waarom liggen bouwprojecten stil? En 13 andere vragen over stikstof

Nog geen oplossing grotere projecten

Het kan nog tot de jaarwisseling duren voordat er voor de grotere projecten een oplossing komt. De komende maanden moeten ministeries en provincies aan de slag om maatregelen in en rond natuurgebieden goed te onderbouwen. De coalitiepartijen willen geen maatregelen nemen zonder die onderbouwing.

Oud-minister Johan Remkes adviseerde ook om de miljardensubsidies voor biomassacentrales te ‘heroverwegen’. Vandaag bleek dat de Europese koepel van wetenschappers die subsidies ‘weggegooid geld’ noemt. Het kabinet neemt hier in de brief van morgen nog geen standpunt over in, maar minister Wiebes (Economische Zaken) gaf vandaag nog aan dat dit deel van het advies indruist tegen het kabinetsbeleid.

Kijk hier waarom Nederland een stikstofprobleem heeft:

Volg al het nieuws rond de stikstofcrisis in onze app:

  1. Pensioenen moeten niet nóg onzekerder worden
    commentaar

    Pensioenen moeten niet nóg onzekerder worden

    Het is maar een theoretische exercitie, benadrukken betrokkenen. Toch laten vakbonden, werkgeversorganisaties en minister Koolmees (Sociale Zaken) een plan voor een nieuw pensioenstelsel doorrekenen, waarbij pensioenen veel minder afhankelijk zijn van de rente. Nadeel is echter dat werknemers daarvoor in de plaats minder zekerheid krijgen over wat ze straks op hun oude dag ontvangen bovenop hun AOW. Daar moet niet te lichtzinnig over worden gedacht.
  1. Laat zielige houding varen en kijk eens naar wat de EU ons oplevert
    Opinie

    Laat zielige houding varen en kijk eens naar wat de EU ons oplevert

    In zijn commentaar (20-2) stelt Hans van Soest dat Rutte 'zijn poot stijf moet houden' en dat het gat tussen wat we aan de EU afdragen en er binnenkomt niet groter moet worden. Nederland gaat weer in de zielige en ferme stand als het over bijdragen aan de EU gaat. Het past in de huidige stemming waar alles wat met de EU te maken heeft kritisch wordt bekeken en het begrip solidariteit bijna uit het vocabulaire van de Nederlander is verdwenen. Want het is toch niet zo gek dat het op één na rijkste land van de EU meer betaalt dan armere lidstaten? Veel belangrijker is dat we niet alleen moeten kijken naar uitgaven aan de EU, maar ook naar wat de EU ons in economische zin oplevert. Wetenschappelijke onderzoeken laten steeds zien dat Nederland tot de top-profiteurs behoort. In het onlangs verschenen rapport Estimating economic benefits of the Single Market for European countries and regions zijn de opbrengsten van de interne markt weer eens op een rijtje gezet.