Volledig scherm
© ANP/Lex van Lieshout

Tijd is rijp voor statiegeld op blikjes frisdrank/bier

OpinieJaarlijks belanden 100 tot 150 miljoen blikjes op straat. Hoog tijd om nu eindelijk eens statiegeld in te voeren, vindt Rob Buurman‎, directeur van Recycling Netwerk Bene. Er was in 2001 al een Kamermeerderheid. 'Maar het is nog geen gelopen zaak'.

Vanaf 2022 wordt er waarschijnlijk statiegeld geheven op blikjes frisdrank en bier. De politiek wil het invoeren en er is brede steun bij de bevolking. Toch is het nog geen gelopen zaak.

In 2001 ontstond door een ommezwaai van de PvdA plots een Kamermeerderheid voor statiegeld op blikjes. Voor minister Jan Pronk, zelf voorstander, leek er geen vuiltje aan de lucht. Het bedrijfsleven stribbelde tegen, maar de politiek beslist en dus leek de uitrol nog slechts een formaliteit. Nu, achttien jaar later, belanden jaarlijks 100 tot 150 miljoen‎statiegeldloze blikjes op straat. De lobby van het bedrijfsleven won in 2001: campagnes en opruimacties moesten dit probleem zogenaamd oplossen. ‎

Vandaag liggen de kaarten anders. Vrijdag bleek dat er weer een Kamermeerderheid is‎vóór statiegeld op blik. De oppositie (GroenLinks, SP en PvdD) bleef erom vragen.‎Coalitiepartijen D66 en ChristenUnie stonden er altijd al achter maar hielden zich trouw aan de coalitieafspraken. Die afspraken behelzen dat er statiegeld komt voor kleine plastic flessen, tenzij het bedrijfsleven de hoeveelheid flesjes in het milieu met minimaal 70 procent terugdringt. Maar deze doelen kunnen niet gehaald worden zonder statiegeld. De verwachting‎is dat staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) in 2020 de uitbreiding van statiegeld naar kleine plastic flessen aankondigt. Statiegeld op blikjes lag echter niet in de planning.‎

Quote

Er zijn maar een paar partijen die zich nog verzetten, namelijk Albert Heijn en Bavaria

Een motie van Carla Dik-Faber (CU), Jessica Van Eijs (D66) en Maurits von Martels (CDA) voorziet de introductie van statiegeld op blikjes in 2022. Het CDA realiseert zich nu dat vrijwillige afspraken met‎het verpakkende bedrijfsleven bijna niks opleveren. Boerenorganisatie LTO is ook‎voorstander, vanwege de risico's van scherven van blikjes voor koeien.

Het bedrijfsleven is verdeeld. Er zijn maar een paar partijen die zich nog verzetten, namelijk Albert Heijn en Bavaria. Onthoud die namen, mocht statiegeld op blik uiteindelijk toch afketsen.

Verschillende drankenproducenten staan wel openlijk achter statiegeld op blik. Het bedrijf achter Spa zei in september statiegeld op plastic flessen én blikjes te steunen. Coca-Cola ‎verklaarde in Londen dat ze kiezen voor statiegeld in West-Europa.

Vrumona (Royal Club, Sourcy en Rivella) zei: 'Wij zouden willen dat overal statiegeld op zat'. Het lijkt‎de politici dit keer ook menens. En de discussie leeft ook bij de bevolking: 78 procent van de Nederlanders is voor, ook 72 procent van de VVD-achterban. Het is wel opletten geblazen met 'laatste kansen' voor het bedrijfsleven. Het beste is dat de politiek duidelijkheid verschaft.

Begin 2020 hakt Van Veldhoven de knoop door over de flesjes. Hopelijk neemt ze tegelijk het besluit over blikjes. De opzet van een statiegeldsysteem vereist planning en investeringen. Hoe eerder de betrokken bedrijven ook de blikjes daarin kunnen meenemen, hoe beter.‎

l

  1. Rutte: Heb niet de illusie dat we racisme oplossen met wetgeving alleen
    VIDEO

    Rutte: Heb niet de illusie dat we racisme oplossen met wetgeving alleen

    Racisme kan alleen succesvol worden aangepakt als iedere Nederlander daarbij helpt. Dat zei premier Mark Rutte vanmiddag in de Tweede Kamer, waar hij door de oppositie heen was geroepen om ‘leiderschap’ te tonen rond het racisme-incident tijdens een voetbalwedstrijd dit weekend. ,,Heb niet de illusie dat we dit oplossen met wetgeving alleen. Dat kan alleen als we met 17 miljoen mensen zeggen: Dit accepteren we niet meer.’’