Volledig scherm
In China is de hoverboard al heel gewoon in het straatbeeld van grote steden. © REUTERS

Toch legalisering e-step en hoverboard in zicht

Minister Van Nieuwenhuizen (Verkeer) wil, liefst in Europees verband, met aparte toelatings- en verkeersregels komen voor hippe voertuigen als de elektrische step, hoverboard of monowheel. Vooralsnog begeven veruit de meeste mensen zich illegaal met deze voertuigen op de weg.

In talloze wereldsteden zoeven elektrische steps al rond, maar niet in Nederland. In theorie is het wel mogelijk voor fabrikanten om een model toegelaten te krijgen, maar in de praktijk moet zo‘n voertuig aan zoveel veiligheidseisen voldoen dat hier bijna geen legale steps rondrijden.

De elektrische step valt nu onder de regels voor de categorie bijzondere bromfietsen - dat is zo’n beetje alles wat geen fiets, brommer, motor, auto of vrachtwagen is. En de regels voor bijzondere bromfietsen zijn, na het ongeluk met de Stint in Oss, recent nog flink aangescherpt. Een lobby van fabrikanten om de e-step als aparte categorie te behandelen, is vooralsnog vruchteloos.

Illegaliteit niet wenselijk

Quote

Nu moet ik wachten tot fabrikan­ten iets aanbieden, maar we kunnen ook zelf zeggen waar deze voertuigen voortaan aan moeten voldoen

Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat)

Tot nu toe, want de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) constateerde vanmorgen in een rapport wat iedereen al op de weg ziet: er rijden zowel op de stoep als op fietspaden of zelfs op de gewone weg steeds meer voertuigen die officieel niet zijn toegelaten en in de praktijk dus illegaal zijn, zoals e-steps. En dat is niet wenselijk, zeker als er niet wordt gehandhaafd.

Vooralsnog zei minister Van Nieuwenhuizen altijd stoïcijns dat fabrikanten maar een e-step moesten laten keuren door keuringsorganisatie RDW die goed genoeg was om aan de allerstrengste regels (bijvoorbeeld ook van voertuigen waarin kinderen mogen worden vervoerd) te voldoen. Als ze daar niet aan wilden, was dat hun probleem.

Na publicatie van het rapport vanmorgen meldt Van Nieuwenhuizen aan deze website: ,,De OVV zegt twee dingen: óf ze blijven illegaal, maar dan moet je ook handhaven, óf - en dat heeft hun voorkeur en de mijne - neem deze categorie nou mee in een integrale analyse van alle voertuigen en kijk of je daar in de toelating gericht iets mee kunt doen.” 

Europees regelen

De minister wil dus op dit punt in actie komen. Van Nieuwenhuizen: ,,Nu moet ik wachten tot fabrikanten iets aanbieden, maar we kunnen ook zelf zeggen waar deze voertuigen voortaan aan moeten voldoen. Het liefst zou ik dat Europees regelen, vanwege de bestaande problemen in sommige Europese steden. En zodat de regels overal binnen de EU gelijk zijn, voor fabrikanten en gebruikers.”

Europese regelgeving voor elkaar boksen is echter een stroperig proces. Ondertussen blijft de illegaliteit van de rondrijdende e-steps een probleem. ,,Dus in de tussentijd wil ik daarover met de branche en alle deskundigen om de tafel, hoe we dat zo snel mogelijk en goed mogelijk kunnen oppakken. En met collega Grapperhaus over de handhaving”, aldus de bewindsvrouw.  

Bekijk hieronder een reportage over de elektrische step.

  1. Pensioenen moeten niet nóg onzekerder worden
    commentaar

    Pensioenen moeten niet nóg onzekerder worden

    Het is maar een theoretische exercitie, benadrukken betrokkenen. Toch laten vakbonden, werkgeversorganisaties en minister Koolmees (Sociale Zaken) een plan voor een nieuw pensioenstelsel doorrekenen, waarbij pensioenen veel minder afhankelijk zijn van de rente. Nadeel is echter dat werknemers daarvoor in de plaats minder zekerheid krijgen over wat ze straks op hun oude dag ontvangen bovenop hun AOW. Daar moet niet te lichtzinnig over worden gedacht.
  1. Laat zielige houding varen en kijk eens naar wat de EU ons oplevert
    Opinie

    Laat zielige houding varen en kijk eens naar wat de EU ons oplevert

    In zijn commentaar (20-2) stelt Hans van Soest dat Rutte 'zijn poot stijf moet houden' en dat het gat tussen wat we aan de EU afdragen en er binnenkomt niet groter moet worden. Nederland gaat weer in de zielige en ferme stand als het over bijdragen aan de EU gaat. Het past in de huidige stemming waar alles wat met de EU te maken heeft kritisch wordt bekeken en het begrip solidariteit bijna uit het vocabulaire van de Nederlander is verdwenen. Want het is toch niet zo gek dat het op één na rijkste land van de EU meer betaalt dan armere lidstaten? Veel belangrijker is dat we niet alleen moeten kijken naar uitgaven aan de EU, maar ook naar wat de EU ons in economische zin oplevert. Wetenschappelijke onderzoeken laten steeds zien dat Nederland tot de top-profiteurs behoort. In het onlangs verschenen rapport Estimating economic benefits of the Single Market for European countries and regions zijn de opbrengsten van de interne markt weer eens op een rijtje gezet.