Volledig scherm
Een vrouw in een scootmobiel op straat in Rotterdam. © ROBIN UTRECHT

Verdubbeling verkeersdoden: scootmobiel moet veiliger worden

De scootmobiel is momenteel niet veilig genoeg, blijkt uit een groot nieuw onderzoek. De manier van remmen en de stabiliteit van het karretje laten te wensen over en dat kan leiden tot ernstige ongelukken.  

Tussen 2010 en 2015 is onder de groep gebruikers van de scootmobiel het aantal verkeersdoden meer dan verdubbeld; van 19 naar 41 per jaar. Ook de afgelopen twee jaar vielen weer tientallen doden.

In kaart gebracht

Quote

In een gevaarlij­ke situatie knijpt de bestuurder makkelijk, uit een reflex, de hendel in

Onderzoeksrapport SWOV

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft nu de veiligheid van de scootmobiel in kaart gebracht, door bestudering van tientallen ongelukken. Aanpassingen aan het karretje en de weg zijn noodzakelijk om het aantal zware ongevallen te verminderen. 

Ten eerste zit er meestal een hendel op het stuur. Die dient niet om te remmen, maar om gas te geven. In een gevaarlijke situatie knijpt de bestuurder toch makkelijk, uit een reflex, de hendel in. De scootmobiel schiet daardoor naar voren. Een aparte, goed bereikbare en eenvoudig te bedienen rem is volgens de onderzoekers nodig om dat probleem te tackelen.

Uit balans

Verder kan de scootmobiel bij abrupte en grote stuurbewegingen uit balans raken. Dat kan worden opgelost door de voertuigen stabieler te maken of de scootmobielen te voorzien van zogeheten ‘stuurhoekbeveiliging‘, waardoor het stuur vanaf een bepaalde rijsnelheid minder ver kan worden gedraaid. 

Maar ook het verbreden van fietspaden, opvallende en zichtbare oversteekplaatsen en afstemming van de snelheid van verkeerslichten op scootmobielen kan tot minder ongelukken leiden. 

Overigens gaan de gedachten al snel uit naar de Stint, de elektrische bolderkar die van de weg is gehaald na een vreselijk ongeluk op een spoorwegovergang in Oss. Die vergelijking gaat hier echter niet op, zegt SWOV-projectmanager Ragnhild Davidse. ,,Bovendien geldt niet: ‘Help, help het voertuig is compleet onveilig, het moet gelijk van de weg af!’ Maar verbeteringen zijn wel nodig.’’ 

Op maat

Quote

Alle gebruikers van scootmobie­len moeten erop kunnen vertrouwen dat ze veilig aan het verkeer kunnen deelnemen

Cora van Nieuwenhuizen, Verkeersminister

Zo is het ook belangrijk dat mensen een scootmobiel op maat ontvangen en juiste instructies krijgen over het gebruik. SWOV adviseert fabrikanten alle modellen volledig uit te rusten met veiligheidsvoorzieningen en gemeenten - die de karretjes vaak verstrekken - eisen te stellen bij de inkoop. 

Minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD, Verkeer) benadrukt: ,,Alle gebruikers van scootmobielen moeten erop kunnen vertrouwen dat ze veilig aan het verkeer kunnen deelnemen.’’

De bewindsvrouw kijkt op dit moment naar de eisen die worden gesteld aan bijzondere voertuigen, waaronder gehandicaptenvoertuigen zoals scootmobielen. Ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid is met onderzoek bezig, naar het toelatingsbeleid.

Van Nieuwenhuizen: ,,Daarnaast ga ik in gesprek met fabrikanten van scootmobielen om te zorgen dat ze direct al aan de slag gaan met de aanbevelingen van de SWOV over de constructie van de scootmobielen. Ook zal ik met gemeenten de uitkomsten van dit rapport bespreken.’’

Stevige stap

Tweede Kamerlid Corrie van Brenk (50PLUS) vindt het goed dat er gehoor is gegeven aan het verzoek van haar partij om de veiligheid van scootmobiels te onderzoeken. ,,Het advies in het SWOV-rapport voor een actief remsysteem zien wij als een stevige stap in de goede richting.’’

Kijk hier hoe ook op het NK-Scootmobiel niet alle ouderen ongeschonden de finish haalden: