Volledig scherm
Een conducteur staat bij een NS-trein op station Rotterdam Centraal. © ANP

VVD wil falen NS nog harder aanpakken

Three strikes outRegeringspartij VVD wil dat de Nederlandse Spoorwegen in de toekomst nog strenger worden beoordeeld op aanhoudend slechte prestaties. Dat maakten de liberalen vanmiddag via een motie duidelijk aan staatssecretaris Van Veldhoven (openbaar vervoer).    

Momenteel wordt gewerkt volgens het 'three strikes out-principe'. Als NS twee keer achter elkaar op hetzelfde punt onder de maat presteert, wat eerder gebeurde, moet de vervoerder zich voorbereiden op samenwerking met concurrenten. Bij de derde misser had de NS het snelle spoor samen met concurrerende vervoerders moeten berijden. Die 'straf' is in ieder geval voorlopig ontweken, bleek in december.  

Vorige week vroeg VVD-Kamerlid Erik Ziengs aan de staatssecretaris of 'three strikes out' - ooit een idee van zijn voorganger Betty de Boer - vijf jaar lang opgaat, maar dat is nu niet het geval. Volgens de woordvoerster van Van Veldhoven is meermaals gemeld aan de Tweede Kamer dat het op dezelfde prestatie drie keer achter elkaar mis moet gaan.  

Aanscherpen

De VVD wil die norm nu toch aanscherpen en kwam vanmiddag met een motie die stelt dat het kabinet 'verschillende wijzen van sturing en sanctionering' in kaart moet brengen. Daarbij moet voor spoorvervoerders in ieder geval een systeem van 'three strikes binnen vijf jaar' mee worden genomen, in plaats van alleen sancties bij achtereenvolgende missers. 

Volgens Ziengs is in het verleden ook steeds gesproken over vijf jaar, maar is dat toch niet in de vervoersvergunning opgenomen. ,,We gaan dat nu niet openbreken, maar willen een voorschot nemen op de toekomst. Zodat we straks effectief kunnen handhaven op vervoerders die langere tijd niet voldoen aan de afspraken.''

Quote

De VVD wil voor spoorver­voer­ders in ieder geval een systeem van 'three strikes binnen vijf jaar'

De staatssecretaris omarmde vanmiddag de motie van de VVD. Volgens haar is het een prima idee om nu alvast in kaart te brengen op welke manier er bij een nieuwe vervoersconcessie, die na 2025 gaat lopen, kan worden gestuurd op kwaliteit en eventueel beboet. Daarbij is Van Veldhoven ook bereid te kijken naar een systeem van 'three strikes binnen vijf jaar'.  

Verbolgen

Afgelopen december reageerde Ziengs al verbolgen toen hij in een Kamerbrief van Van Veldhoven las dat de regels over vertraging op het spoor voor 2018 worden versoepeld als NS en spoorbeheerder ProRail qua punctualiteit in de problemen komen door de invoering van de nieuwe tienminutentrein op verschillende trajecten.