Volledig scherm
Luchthaven Schiphol. © anp

Onenigheid in coalitie over groei Schiphol

UpdateBinnen de coalitie is onenigheid over de groei van Schiphol. De VVD vindt dat de luchthaven al voor 2021 moet kunnen groeien boven de 500.000 vliegbewegingen. De drie andere regeringspartijen CDA, ChristenUnie en D66 zijn het hier niet mee eens.

Volgens VVD'er Remco Dijkstra komt de overheid de afspraken niet na met de vertraging van de opening van Lelystad Airport. Die moet vakantieverkeer van Schiphol gaan overnemen. ,,We kunnen ons niet veroorloven Schiphol tot 2021 op slot te gooien", aldus het liberale Kamerlid. De VVD wil, ondanks eerdere afspraken binnen het kabinet, groei van Schiphol boven de 500.000 vliegbewegingen mogelijk maken zodra dat nodig is. 

Dat schoot de coalitiepartijen in het verkeerde keelgat. Jan Paternotte (D66) vindt dat bewoners rond Schiphol niet mogen opdraaien voor het falen van de overheid rond Lelystad. CDA'er Mustafa Amhaouch zei dat de luchthaven pas na 2020 kan groeien. ,,Afspraak is afspraak." Eppo Bruins (ChristenUnie) gaat er vanuit dat de VVD het regeerakkoord nakomt.

Half miljoen

Schiphol handelde vorig jaar bijna een half miljoen vliegbewegingen af. Dat is het maximum dat jaren geleden met onder meer omwonenden is afgesproken en dat nog geldt tot en met 2020. Als de groei van de afgelopen maanden doorzet, wordt die grens nog dit jaar bereikt.

Dijkstra zei dat er een ,,interpretatieverschil" van het regeerakkoord is met de andere coalitiepartijen. Maar hij erkende ook wel dat hij deze strijd vandaag niet gaat winnen. Het plafond voor vluchten op Schiphol is ,,één van de grote uitdagingen" van het kabinet.

Lelystad 

Quote

Voor de VVD is een slot op de luchtvaart geen optie. Dat is funest voor ons vestigings­kli­maat, voor de economie en het kost banen.

VVD-Kamerlid Remco Dijkstra

Het maximale aantal vliegbewegingen op Schiphol ging uit van het verplaatsen van een deel van de vakantievluchten naar Lelystad", vertelt Kamerlid Remco Dijkstra. De opening van die regioluchthaven is echter tot 2020 uitgesteld

Eerder pleitten KLM en Schiphol zelf al voor extra vluchten. Nu dus ook liberaal Dijkstra: ,,Uitstel van Lelystad Airport was een terechte beslissing, maar confronteert ons wel met een keuze. Voor de VVD is een slot op de luchtvaart geen optie. Dat is funest voor ons vestigingsklimaat, voor de economie en het kost banen."

Opmerkelijk

De uitspraak van de grootste regeringspartij is opmerkelijk, omdat niet alle coalitiepartners het voornemen steunen. ,,Dit is slechts geschreeuw voor de bühne, het gaat niet gebeuren", zegt een ingewijde.    

D66-Kamerlid Jan Paternotte spreekt zelfs openlijk van 'een slecht plan'. ,,Er zijn afspraken gemaakt over de groei en burgers verwachten dat we daar ons aan houden. De minister heeft dat ook altijd gedaan en we steunen haar daarin", aldus de D66'er.

CDA'er Mustafa Amhaouch meldt: ,,We willen de komende tweeënhalf jaar gebruiken om alles op orde te hebben voor Schiphol, zoals: veiligheid, afhandeling en capaciteit van de douane. Pas vanaf 2020 duurzame groei."

In overleg

De VVD wil desondanks verkeersminister Van Nieuwenhuizen vragen om in overleg te treden met de sector en belanghebbenden om de groei zo snel mogelijk al 'veilig en met zo min mogelijk hinder' te realiseren.

Vooralsnog wil het kabinet niet tornen aan het afgesproken groeiscenario. Schiphol zit nu al vrijwel aan de grens van 500.000 vliegbewegingen, maar mag volgens het zogeheten Aldersakkoord pas na 2020 weer groeien. Mits de vliegtuigen minder geluidsoverlast veroorzaken. 

Hoeveel Schiphol in de verdere toekomst mag uitbreiden, daarover moet het kabinet de komende jaren nog een besluit nemen.

Vanmiddag debatteert de Kamer over Schiphol en Lelystad Airport.