VVD’er Dijkhoff verdedigt verlaging maximumsnelheid: we degraderen als het om natuur gaat
Klaas Dijkhoff heeft op een VVD-partijbijeenkomst de verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen verdedigd. Volgens de fractieleider in de Tweede Kamer is de maatregel ‘noodzaak’, omdat Nederland ‘qua natuur het slechtste jongetje van de klas is’.
Volgens Dijkhoff had het kabinet, net als het vorige, ‘meer rekening moeten houden’ dat de rechter een streep zou zetten door de manier waarop met uitstoot van stikstof werd omgegaan.
Al zegt hij wel dat Nederland moet beseffen dat het te lang niet goed is omgegaan met de natuur. ,,We zijn niet braafste jongetje van de klas, maar doen het het slechtst. We staan onderaan. We staan op degradatie als het gaat om natuur.”
Toch is Dijkhoff ook kritisch dat via een rechterlijk vonnis nu beleid wordt afgedwongen. ,,Ik vind het ook bloedirritant, ik erger me ook aan rechters die te excessief hun oordeel opleggen. Maar dit was een mogelijkheid en nu moeten we besturen en doen wat goed is voor Nederland.’’
Vroemvroem
Voor de VVD is de verlaging van de maximumsnelheid, zeker politiek en symbolisch, een enorme aderlating. De partij afficheerde zich als de ‘vroemvroempartij’. Dijkhoff snapt daarom dat de partij een ‘troetelkind opzij heeft gezet’. ,,Daar worden mensen boos van. Dat snap ik.’’
Hij ziet de electorale risico’s. ,,Want dan bestaat de kans dat leden weglopen, dat kiezers wegblijven, je krijgt lelijke koppen in de krant, billenkoek in de peilingen. Maar we kunnen nu het verschil maken voor Nederland en Nederlanders. Voor ons land.”
Dijkhoff wil zichzelf ‘afrekenen’ op hoe hij ‘over tien jaar terugkijkt’. ,,Niet naar de peilingen, niet naar onze partijego. Die zijn ondergeschikt aan het landsbelang dat wij dienen. Ik ben er trots op dat we maatregelen nemen die ervoor zorgen dat mensen hun baan behouden.’’
Besturen
De fractieleider ziet ‘onzekerheid in het land’. ,,Voor de grote problemen kijken mensen naar ons voor oplossingen. En dat is ingewikkeld. Het stikstofprobleem is technisch ingewikkeld, het is maatschappelijk ingewikkeld. Zelfs al we zeggen dat we het hier opgelost willen krijgen, met mensen van dezelfde partij, dan wordt dat moeilijk. Laat staan met partijen in een coalitie die iets anders vinden, die ook geen meerderheid heeft in de Tweede en Eerste Kamer. Besturen is nu het lastigst.”
Wat vinden Nederlanders van het feit dat de maximumsnelheid op de snelwegen verlaagd wordt naar 100 km/u? Bekijk de video:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMAnnie Schreijer-Pierik23
CDA-Europarlementariër: ‘Als Wopke weg moet, hebben we het wéér niet over de boeren’
CDA-Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik staat vierkant achter Wopke Hoekstra, maar vindt dat Den Haag de verkiezingsoverwinning van BBB aan zichzelf te wijten heeft. -
column
Waarom deze trend op LinkedIn zo irritant is - en wat je beter kan doen
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: humblebragging -
PREMIUM44
Wordt het opnieuw rustig bij de stemhokjes? ‘CDA en VVD profiteren bij lage opkomst’
Na de historisch lage opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen vorig jaar leven er opnieuw zorgen dat de stemhokjes leeg blijven tijdens de Provinciale Statenverkiezingen. Zijn deze zorgen terecht? -
Rutte baalt van snelheidsverlaging: ‘Dit is een rotmaatregel’
Premier Mark Rutte noemt de verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen ‘een rotmaatregel’, maar die is volgens hem nodig ‘om te voorkomen dat Nederland op slot gaat’ en banen verloren gaan. Het kabinet verlaagt de snelheidslimiet overdag naar 100 kilometer per uur. -
Met video
Tellers zakken door hun hoeven door stembiljetten zo groot als landkaarten en hoge opkomst
Te grote, moeilijk hanteerbare stembiljetten en een hoger dan verwachte opkomst van kiezers. Dat was waarom stemmentellers de nacht na de stembusgang in verschillende gemeenten door hun hoeven zakten. De verantwoordelijke autoriteiten zullen dit ongewenste fenomeen onder de loep nemen in evaluaties, laten ze weten.
-
PREMIUMEnergie14
Sluit je nu een jaarcontract af, dan ben je ook komende winter verzekerd van hetzelfde tarief
Deze week maakte Essent bekend dat het weer jaarcontracten aanbiedt. Lange tijd was het door de onzekere energiemarkt niet mogelijk voor consumenten om vaste contracten af te sluiten. Is het verstandig om nu vast te zetten? -
-
-
PREMIUM
VVD diep door het stof: maatregelen ondergraven geloofwaardigheid Rutte
Het is oppassen dat het elastiekje niet breekt in Rutte-3. De VVD leed deze week pijn door de snelheidsverlaging op snelwegen. En dit is nog maar het begin, want de stikstofcrisis is nog lang niet voorbij. -
PREMIUMGeld & Geluk
Stephanie en zoon Freek: ‘Zijn er 6000 euro per jaar op achteruit gegaan na zijn 18de verjaardag’
Om voor zoon Freek te zorgen, krijgt Stephanie een deel van zijn persoonsgebonden budget. Het geld dat hij met beleggen verdient, zet hij opzij. In deze Mezza-rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk.