Volledig scherm
© Thinkstock

Aantal claims vertraagde vluchten bijna verdubbeld

Steeds meer vliegtuigpassagiers weten een vergoeding op te eisen na een vertraagde vlucht. Dat blijkt uit gegevens van vlucht-vertraagd.nl, een van de passagiersrechtenwebsites in Nederland. Vorige maand is het aantal claims toegenomen met 86 procent ten opzichte van juli 2016. 

Stappenplan claim indienen

1. Heeft je vlucht meer dan 3 uur vertraging? Kies een website om je claim in te dienen. Naast vlucht-vertraagd.nl zijn er nog een aantal: euclaim.nl, airhelp.com, claimingo.nl, aviclaim.nl etc.

2. Vul de vluchtgegevens in en de oorzaak van de vertraging.

3. Juristen en medewerkers zoeken voor je uit waar je recht op hebt.

4. Bij geen recht op vergoeding krijg je dit zsm te horen.

5. Indien recht op vergoeding, kan het tussen de drie maanden of zelfs een jaar (veel lokale airlines) duren voordat je het geld gestort krijgt.

6. Tip: zorg dat je de uitleg van de vertraging zwart op wit hebt. Laat de vliegmaatschappij dit naar je mailen.

Vorige maand kreeg 28 procent van de 3,1 miljoen vertrekkende passagiers op Eindhoven, Amsterdam en Rotterdam te maken met een vertraging van minimaal een kwartier of zelfs annulering. De website ontvangt momenteel op piekdagen 1.000 claims per dag, en verwacht in augustus zelfs een verdubbeling van het aantal claims ten opzichte van vorig jaar. Het aantal vertraagde vluchten en daarmee dus ook de rechthebbenden is in verhouding vrijwel gelijk gebleven. Van de gedupeerden hadden 22.700 passagiers recht op een vergoeding, in juli 2016 waren dit 21.500 passagiers. Er worden dus fors meer claims uitbetaald. 

Rechtstreeks

,,Deze toename wijst erop dat de kennis van de wetgeving en rechten sterk aan het toenemen is'', aldus CEO Tom van Bokhoven. Een woordvoerder laat weten dat steeds meer mensen de rechtstreekse route kennen. ,,In plaats van het kastje naar de muur te worden gestuurd bij airlines, dienen ze nu rechtstreeks op onze website hun claim in.''

Alleen niet alle claims zijn rechtsgeldig. Passagiers hebben recht op een vergoeding zodra een vliegtuigmaatschappij verantwoordelijk is voor een vertraging van minimaal drie uur. Bij overmacht van de airline, zoals sneeuwstormen, terrorisme en onaangekondigde stakingen gaat een vergoeding al niet op. Maar dit moet wel door de maatschappij bewezen worden. Blijkbaar heerst er nog een hoop onwetendheid, zo concludeert de website. ,,85 procent van de vliegpassagiers is niet op de hoogte is van de wet- en regelgeving bij vluchtvertraging'', valt te lezen in een persbericht. De Consumentenbond heeft een overzicht gemaakt van de rechten die je hebt als vliegtuigpassagier. 

Schiphol vaakst op tijd

Uit de ingediende claims blijkt dat luchthaven Schiphol relatief de minste vertraagde vluchten van de Nederlandse luchthavens heeft. Ook internationaal staat Schiphol in juli in de top drie van best presterende Europese luchthavens, als het gaat om minste vluchtvertragingen. Van de luchtvaartmaatschappijen zijn Ryanair, Vueling en Transavia het vaakst op tijd.

1. Amsterdam (73% op tijd vertrokken)
2. Rotterdam (70% op tijd vertrokken)
3. Eindhoven (57% op tijd vertrokken)

Nederlandse airlines

1. Vueling (88% op tijd gearriveerd)
2. Ryanair (86% op tijd gearriveerd)
3. Transavia (80% op tijd gearriveerd)

Europese vliegvelden 

1. Copenhagen (77% op tijd vertrokken)
2. Madrid (75% op tijd vertrokken)
3. Amsterdam (73% op tijd vertrokken)
4. Londen Heathrow (70,5% op tijd vertrokken)
5. München (70% op tijd vertrokken)

Slechtst presterende Europese airports 

1. Parijs Orly (45% op tijd vertrokken)
2. Londen Gatwick (49% op tijd vertrokken)
3. Parijs Charles de Gaulle (52% op tijd vertrokken)
4. Palma de Mallorca (60% op tijd vertrokken)
5. Barcelona (61% op tijd vertrokken)