De gevolgen van cruisetoeristen op Bonaire
ReizenThe first blue destination wás het rustige zusje van Aruba en Curaçao. Maar nu Bonaire jaarlijks 450.000 cruiseschippassagiers ontvangt, is het gedaan met de rust. De toeristen delen flinke klappen uit aan de natuur, menen milieuorganisaties. Maar ze brengen ook geld in het laatje.
Delen per e-mail
Soms weten cruisetoeristen nauwelijks waar ze zijn. Ze smeren zich dik in met zonnebrand dat ons koraal aantast en alten overal plastic flesjes achter
Elsmarie Beukenboom (62, Nieuw-Amsterdam) tuurt vanuit een jeep door haar verrekijker: ,,Kijk daar, een geelschouderamazonepapegaai. Die laat zich niet vaak zien, we hebben mazzel.’' De vogel laat zich rustig bekijken, schikt z’n veren en vliegt dan met klapperende vleugels weg. Het is ‘s ochtends vroeg, op Bonaire is het vogelrijk druk in bedrijf. Beukenboom, gepensioneerd directeur van zowel het toerismebureau op Bonaire als natuurbeschermingsorganisatie Stinapa, neemt regelmatig toeristen mee om vogels te spotten in de Caribisch-Nederlandse natuur. Rustig rijdt de jeep langs de noordkant van het grootste meer op het eiland, Lac Bay. De mangroves zijn een perfecte broedplaats. No tresspassing, waarschuwt een bord langs de zandweg, oftewel: verboden terrein. In de verte foerageren felroze flamingo’s in het water. Natuurliefhebbers vragen zich af: hoelang blijft deze rust gewaarborgd?
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Naar het buitenland dit jaar? Voorlopig alleen kijken en liken
Hoe ziet de vakantie er dit jaar uit? Pakken we straks massaal weer het vliegtuig zodra het aantal gevaccineerden is toegenomen en het aantal besmettingen daalt? Experts uit de reisbranche over de huidige trends. -
PREMIUMinterview
Het standaard vakantiehuisje van Center Parcs verdwijnt: ‘Onze gast wil luxe’
Geen standaard bungalow maar een vip-cottage. Geen ballenbak maar een waterglijbaan met lichteffecten. Center Parcs investeert honderden miljoenen euro’s in het vernieuwen van de bestaande vakantieparken. De opening van een nieuw park in Nederland zit er niet in. ,,De markt hier is verzadigd.’’ -
PREMIUM
Sergio Herman wil nieuw culinair paleis bouwen om in te wonen én koken
Topkok Sergio Herman heeft plannen met een oude boerenschuur en woonhuis in Terhofstede in Zeeland. Er komt geen restaurant, maar Herman wil er wel gasten ontvangen voor een culinaire beleving. Ook wil hij er gaan wonen. -
PREMIUM
Campers zijn niet aan te slepen: waar moet je op letten voordat je er een koopt?
Vliegvakanties naar verre oorden zitten er voorlopig niet in en ook de wintersport wordt een lastig verhaal. Daarom overwegen veel mensen een camper of (sta)caravan te kopen. Wat komt er allemaal kijken bij de aanschaf en het gebruik van zo’n eigen vakantiestek? -
Arbeidsongeschikt door domme actie, moet de werkgever dan doorbetalen?
Stel, je raakt in je vrije tijd gewond door een domme actie - zoals het afsteken van illegaal vuurwerk - en kunt daardoor niet werken of raakt zelfs arbeidsongeschikt. Kan een werkgever dan weigeren je loon door te betalen? Arbeidsrechtadvocaat Gerard Berghuis legt uit hoe het zit.
-
PREMIUM
Overheid mikt op 1,7 miljoen laadpalen in 2030: beleggers zien gouden kansen
Nergens ter wereld is zo gemakkelijk een laadpaal te vinden als in Nederland. Elektrisch rijden is hot. De beurskoersen van bedrijven in de laadpaalbranche schieten door het dak. -
Roompot in de polder van Etten-Leur? ‘Ja, denk eens out-of-the-box’
ETTEN-LEUR - Een Roompot of Centerparcs in de polder, voor natuurgebied Pannenhoef, het bouwen van wijken in eigen hand houden en stop met die hoge bijdragen aan gemeenschappelijke regelingen. ,,Heb eens wat meer lef. Denk vooruit.” -
KLM vreest schade door extra beperking nachtvluchten kabinet
Luchtvaartmaatschappij KLM is niet te spreken over een extra beperking voor nachtvluchten die in de definitieve luchtvaartnota van het kabinet is opgenomen. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) wil dat er aanzienlijk minder vluchten in de nacht plaatsvinden, en die mogen niet worden verschoven naar de vroege ochtend of late avond. KLM vreest door die laatste eis voor het eigen verdienmodel.